Skoda kodiaq już w produkcji. Nowy SUV powstaje w zmodernizowanej w wakacje fabryce w Kvasinach. Czesi zakładają, że ich zakład będzie wkrótce zdolny wytwarzać 280 tys. aut rocznie. Obecnie pracuje tam niemal 6 tys. osób, z czego część pochodzi z Polski. I wygląda na to, że niebawem Polaków będzie więcej…

Reklama

Skoda nowym modelem kodiaq zamierza podbić segment SUV, czyli najszybciej rosnącą część rynku samochodów. Do realizacji tego planu potrzebna jest siła robocza. W związku z tym chce zatrudnić 2 tys. nowych pracowników i zainwestować 7,2 mld koron do 2018 roku (niemal 1,2 mld zł).

Skoda / Ĺkoda Auto a.s.

Dlatego czeska marka już rozpoczęła rekrutację ludzi do pracy także w Polsce. Poszukiwani są operatorzy produkcji i lakierni oraz spawacze. Wymagana jest gotowość do pracy trzyzmianowej.

Reklama

Skoda szuka pracowników w Polsce, ale...

Realne miesięczne zarobki to początkowo 28 tys. koron, a od stycznia 2017 nawet 30 tys. koron. Do tego oferowany jest bogaty pakiet systemu premiowego. W sumie po doliczeniu listy obejmującej comiesięczne dodatki m.in. za zmianę zamieszkania czy pracę w systemie ciągłym wychodzi ponad 41,3 tys. koron, czyli ok. 6,6 tys. zł. A po pół roku przewidziano premię średnio 1900 koron/miesiąc. Na podwyżkę stawki podstawowej o 1700 koron można liczyć po przepracowaniu okresu próbnego.

Reklama
Przed rozpoczęciem produkcji zakład w Kvasinach został zmodernizowany, rozbudowano lakiernię i centrum logistyki. Obok nowej skody kodiaq w fabryce powstaje też superb i yeti oraz seat ateca. W 2015 r. z taśm zjechało 142 tys. aut. Fabryka działa od 82 lat.

... brakuje rąk do pracy?

- Sytuacja jest bardzo złożona. Z jednej strony niskie bezrobocie w Czechach sprawia (ok. 4 proc. czyli de facto na poziomie tzw. bezrobocia frykcyjnego), że producent musi sięgać po pracowników z zagranicy w tym z Polski. To głównie owoc rosnącego popytu na samochody Skody i ciągłego zwiększania zdolności produkcyjnych - powiedział dziennik.pl Michał Cabaj, kierownik ds. PR marki Skoda w Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Dodaje, że teoretycznie auta Skody mogłyby być produkowane w innych fabrykach koncernu VW np. w Niemczech, ale to właśnie w Czechach są niższe koszty siły roboczej i dzięki temu udaje się utrzymać cenę pojazdów i zyskowność przedsiębiorstwa na rozsądnym poziomie.

Na naszą sugestię, że Skoda mogłaby pokusić się o budowę nowej fabryki (stać ją na to) i dzięki temu zwiększyć produkcję, przedstawiciel czeskiej marki wskazuje na problemy z zasobami siły roboczej.

- Znalezienie 2000-3000 pracowników to karkołomne zadanie. Z pewnością gdybyśmy mieli u siebie w kraju rozwinięty system kształcenia zawodowego to moglibyśmy zasilać specjalistami czeskiego producenta - kwituje Cabaj.

Skoda

Ile płacą w branży motoryzacyjnej w Polsce?

Firma doradztwa HR Sedlak & Sedlak poinformowała nas, że mediana zarobków w branży motoryzacyjnej według jej Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2015 wyniosła 4600 zł.

- Natomiast jedna czwarta osób zarabiała ponad 6900 zł - powiedział dziennik.pl Maciej Łukasik z Sedlak & Sedlak.

Przywołał też dane GUS, z których wynika, że średnie wynagrodzenie w branży motoryzacyjnej wyniosło 4446 zł.

Skoda / Ĺkoda Auto a.s.