Inżynierowie amerykańskiego koncernu mogą pochwalić się choćby układem reflektorów Advanced Front Lighting System, który może rozszerzyć snop światła przed dojazdem do skrzyżowania lub ronda, aby lepiej doświetlić przeszkody, które nie znajdują się bezpośrednio na torze ruchu auta.

Reklama

Kolejny nowy system oświetlenia punktowego Spot Lighting zwraca uwagę prowadzącego na pieszych, rowerzystów, a nawet na duże zwierzęta, które znajdują się na drodze lub w jej sąsiedztwie.

System Advanced Front Lighting System pracuje w oparciu o kamerę oraz oferowane już w modelach Forda systemy reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System i rozpoznawania znaków drogowych. Układ zapewnia kierowcy lepszą widoczność podczas dojazdu do ronda oraz znaków "stop" i "ustąp pierwszeństwa".

Reklama

System wykorzystuje również dane GPS, aby lepiej doświetlić zakręty i wzniesienia na wybranej trasie. Jeśli dane GPS nie są dostępne, układ przestawia się na skierowaną do przodu kamerę zainstalowaną za szybą u podstawy lusterka wstecznego do wykrywania linii ograniczających pas ruchu i przewidywania ukształtowania drogi - w ten sposób system lepiej doświetla zakręty.

Reklama

Kolejną innowacją jest możliwość zapisywania informacji pozyskanych przez kamerę w systemie nawigacji satelitarnej. Jeśli kierowca będzie jechał tą samą trasą drugi raz, reflektory automatycznie dostosują się do warunków, aby lepiej oświetlić drogę.

System Advanced Front Lighting System pracujący w oparciu o kamerę został opracowany w europejskim centrum badań i innowacji Forda w niemieckim Akwizgranie, przy czym Ford szacuje, iż nowy układ pojawi się na rynku w niedalekiej przyszłości.

Następna nowość - system Spot Lighting - znajdujący się obecnie w fazie przedprodukcyjnej - wykorzystuje kamerę na podczerwień zamontowaną za osłoną chłodnicy, która jednocześnie lokalizuje i śledzi nawet osiem osób lub większych zwierząt, jak na przykład psy, z odległości do 120 metrów.

System prezentuje kierowcy dwa zagrożenia, wyświetlając na drodze kropkę i pasek za pośrednictwem dwóch specjalnych diod LED umieszczonych obok świateł przeciwmgielnych. Wyróżnione obiekty są wyświetlane na pokładowym ekranie i otaczane żółtą lub czerwoną ramką w zależności od odległości i stopnia zagrożenia.

Trwa ładowanie wpisu