Celem ostatnich jazd testowych na wschodzie Maroka była ocena osiągów i wytrzymałości samochodu z udziałem trzech zespołów kierowców i pilotów: Stéphane’a Peterhansela/Jean-Paula Cottreta, Carlosa Sainza/Lucasa Cruza i Cyrila Despresa/Gillesa Picarda.

Reklama

Podobnie jak podczas samego rajdu nie zawsze można było zapanować nad wszystkimi czynnikami. Region Arfudu, w którym odbyły się jazdy, został dotknięty powodziami o niespotykanej sile. Teren był więc bardzo trudny, ale pozwoliło to sprawdzić samochód w niesprzyjających warunkach i wprowadzić w nim pewne zmiany.

Im gorzej, tym lepiej

W przypadku rajdu Dakar im warunki jazd testowych są trudniejsze, tym bardziej są zbliżone do tego, co w rzeczywistości czeka kierowców i samochody.

Reklama

Byłem tu chyba z 15 razy w swojej karierze, ale nigdy jeszcze nie jechałem tak szybko - zawieszenie peugeot 2008 DKR pracuje po prostu fantastycznie - powiedział Stephane Peterhansel, 11-krotny zwycięzca rajdu Dakar. Nawet podczas jazdy po wydmach samochód zapewnia niewiarygodną przyczepność, pomimo że ma napęd na dwa koła. Jest naprawdę szybki, choć oczywiście trudno powiedzieć, jak się plasuje w porównaniu do innych. Jedno jest pewne – to dobry samochód. A ponieważ ma napęd na dwa koła, trzeba go prowadzić czysto - bez ścinania - i to mi się udało podczas jazd testowych.

Cyril Despres, kierowca rookie zespołu, stwierdził: Muszę się jeszcze dużo nauczyć, ale za kierownicą tego auta czuję się naprawdę jak w domu. Sposób prowadzenia nie różni się bardzo od motoru, jest też zdecydowanie mniej męczący dla nóg i dla kolan – po serii jazd testowych przed startem w Dakarze po raz pierwszy od dawna nic mnie nie boli. Dopiero teraz zdałem sobie sprawę, jak trudno jest prowadzić i jednocześnie pełnić rolę pilota. Zastawiam się wręcz, jak ja to robiłem. Od tamtej pory nauczyłem się już współpracować z pilotem, który przejmuje na siebie masę zadań! W moim przypadku celem tego testu było przestawienie się z prowadzenia motoru na prowadzenie samochodu. W pewnych miejscach byłbym szybszy na motorze, ale w większości przypadków jechałem samochodem naprawdę szybko!

Carlos Sainz również mógł przetestować zróżnicowane afrykańskie drogi i popracować nad ustawieniami dzięki długim trasom testowym - liczącym każdorazowo ponad 250 km.

Reklama

Rajd Dakar potrwa od 4 do 17 stycznia 2015

Peugeot

Ten program stanowi nowe wyzwanie - przyznał Sainz, dwukrotny rajdowy mistrz świata. Skonstruowanie samochodu na rajd Dakar jest zawsze trudne, ale skonstruowanie samochodu o całkowicie nowej konstrukcji jest bardzo ciekawym wyzwaniem, do którego jestem w pełni przekonany. Zaczynamy czuć ten samochód i z niecierpliwością czekam na start w rajdzie. Udało nam się pokonać dużą ilość kilometrów w reprezentatywnych warunkach, zgodnie z naszym celem.

Pracowaliśmy non-stop, żeby przygotować wszystkie trzy samochody - stwierdził Bruno Famin, dyrektor Peugeot Sport. Teraz po zakończeniu jazd testowych w Maroku i wysłaniu samochodów do Argentyny kolejnym etapem przygody będzie start w rajdzie.

Wszystko rozegra się między 4 i 17 stycznia 2015 podczas morderczego rajdu na trasie 9 tys. km przebiegającego przez trzy kraje.