Po kliku kółkach w poszukiwaniu wolnego miejsca wreszcie jest - luka w rządku zaparkowanych samochodów. Jedna przymiarka i… pech auto wjedzie, ale ty z niego nie wysiądziesz, no chyba, że przez bagażnik… Taka sytuacja najwidoczniej często zdarzała się inżynierom Forda, bo któryś wreszcie postanowił położyć kres problemom na ciasnych parkingach…

Reklama
Ford

Okazuje się, że ludzie z Forda pracują nad nowym, automatycznym systemem parkowania, który umożliwi kierowcom znajdującym się wewnątrz lub na zewnątrz swojego samochodu zaparkowanie auta poprzez naciśnięcie jednego przycisku. Technologia nazwana Fully Assisted Parking Aid znajduje się obecnie w fazie testów prototypu.

System steruje układem kierowniczym, skrzynią biegów oraz ruchem pojazdu do przodu i do tyłu, pozwalając zaparkować samochód poprzez naciśnięcie jednego przycisku. Rozwiązanie nie jest tylko projektem na Karce papieru - Ford po raz pierwszy zademonstrował działanie tej technologii w ośrodku badawczym w Lommel w Belgii - dowodem jest film…

Reklama

http://www.youtube.com/watch?v=dQjntXvMVTE

Eksperci Forda pracują obecnie nad unowocześnieniem systemu parkowania Fully Assisted Parking Aid opierając się na istniejących technologiach Forda, jak systemie wspomagającym parkowanie Active Park Assist i przekładni Ford Powershift.

Przekładnia Ford Powershift potrafi elektronicznie przełączać biegi przeznaczone do jazdy do przodu oraz bieg wsteczny bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności przez kierowcę, natomiast system wspomagający parkowanie Active Park Assist wyszukuje miejsce parkingowe o odpowiednich wymiarach i kieruje w to miejsce samochód.

Reklama

Jak obiecują konstruktorzy system Fully Assisted Parking Aid będzie potrafił wykryć odpowiednie miejsce do zaparkowania równoległego, wykorzystując w tym celu czujniki ultradźwiękowe. Aby aktywować układ, kierowca będzie musiał przełączyć przekładnię w położenie neutralne, a następnie nacisnąć przycisk zdalnego sterowania, znajdując się wewnątrz lub na zewnątrz samochodu. System przejmie wówczas kontrolę nad układem kierowniczym, ruchem pojazdu do przodu i do tyłu oraz układem hamulcowym, automatycznie parkując auto w wyznaczonym miejscu.

Nowy układ zlokalizuje miejsce parkingowe podczas jazdy z prędkością do 30 km/h, a podczas wykonywania manewru parkowania kierowca będzie musiał cały czas trzymać wciśnięty przycisk, przez co w każdej chwili będzie można wyłączyć system.

Mądre głowy policzyły, że opracowane przez Forda systemy wspomagające parkowanie potrafią wprowadzić samochód w miejsce parkingowe zaledwie o dwadzieścia procent dłuższe od całkowitej długości nadwozia auta. Spece podkreślają, że w przyszłości zastosowanie układu Fully Assisted Parking Aid na szeroką skalę przyczyni się do zwolnienia miejsc parkingowych, które normalnie byłyby zajęte.

W opinii twórców system Fully Assisted Parking Aid może również pomóc niepełnosprawnym i starszym kierowcom, jak również osobom, dla których parkowanie tyłem w wąskich uliczkach jest dużym problemem.