Po niespełna czterdziestu latach w 1932 roku w fabryce w Nokii powstała pierwsza opona samochodowa. Ponieważ była to firma fińska od początku swojej działalności produkowano opony przeznaczone do jazdy w trudnych skandynawskich warunkach pogodowych.

Reklama

Prace nad oponami były tak zaawansowane, iż zaledwie dwa lata później w 1934 roku powstała pierwsza na świecie opona zimowa przeznaczona do użytkowania przez samochody ciężarowe.

Ponieważ motoryzacja na świecie prężnie się rozwijała, a w Finlandii samochody zdobywały popularność ze względu na duże odległości do pokonywania, fińska fabryka w 1936 roku wypuściła pierwszą oponę śniegową, przeznaczoną dla samochodów osobowych hakkapeliittę.

W ciągu kilku lat z fińskich zakładów gumowych wyodrębniła się samodzielna fabryka opon samochodowych. Obecnie istniejąca firma Nokian przejęła tradycje fińskich zakładów i specjalizuje się w produkcji opon zimowych.

Reklama

Opony zimowe produkowane w fińskiej fabryce w Nokii bardzo szybko zdobyły popularność. W latach 50. oraz 60. XX wieku opony kometa hakkapeliitta trafiły do aut fińskich zawodników startujących w legendarnych rajdach samochodowych Monte Carlo. Fińscy zawodnicy na tych gumach pędząc przez ośnieżone i oblodzone kręte górskie odcinki osiągali znakomite wyniki. W efekcie produkowane w fabryce w Nokii opony stały się obiektem pożądania rajdowców z innych państw.

Tak było dawno, dawno temu… A nie tak dawno, bo 9 marca 2013 roku pobity został rekord świata w prędkości jazdy samochodem osiągniętej na lodzie. Kierowca testowy firmy Nokian przejechał z prędkością 335,713 km/h po zamarzniętej powierzchni Morza Bałtyckiego. Nowy rekord świata padł na 14-kilometrowym torze lodowym w Zatoce Botnickiej u wybrzeży Finlandii. Wcześniejszy rekord świata należał również do fińskiego producenta