Według najnowszych informacji Ministerstwa Infrastruktury obecnie w budowie i przebudowie jest 1398,6 km dróg. Ponad połowa (735,3 km) to autostrady, na które kierowcy czekają najbardziej. Powstaje także ponad pół tysiąca kilometrów (507,8 km) dróg ekspresowych, blisko 90 km obwodnic miast. Drogowcy wzmacniają i przebudowują niemal 70 km innych dróg.

Reklama

Rząd chwali się, że w budowie są 33 odcinki autostrad. Prace trwają na całej długości A4 z podkrakowskiego Szarowa do granicy z Ukrainą. Gotowe lub w budowie są fragmenty A1 z Pyrzowic do granicy z Czechami. Roboty pełną parą idą na północnych odcinkach A1 od Grudziądza do Strykowa pod Łodzią. Trwa przetarg na wykonawcę dalszego, 40-km odcinka do Tuszyna niedaleko Piotrkowa Trybunalskiego.

W 2012 r. straszyć będzie 140-km autostradowa „dziura” z Tuszyna do Pyrzowic. Projektowanie trasy rozpocznie się dopiero w styczniu 2011 r., a w połowie roku rząd zaprosi do przetargu firmy, które w zamian za wybudowanie autostrady będą mogły czerpać z niej zyski. Z powodu kryzysu gospodarczego poprzednia próba wybudowania trasy w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego nie udała się.

Cała A1 powstanie najwcześniej dopiero w 2014 r., a z powodu trudności na śląskim fragmencie z górniczymi szkodami, być może nawet w 2015 r.
W budowie jest również droga A2 z Łodzi do Warszawy. Autostrada Wielkopolska, koncesjonariusz trasy z Konina do Świecka, układa ostatni przed granicą z Niemcami odcinek. Powstaje również 21-km obwodnica Mińska Mazowieckiego na wschód od Warszawy. Decyzja co do przyszłości kolejnych fragmentów A2 do Terespola zapadnie w przyszłym roku. W 2012 r. autostradą będzie już można przejechać z Warszawy do Berlina.

Reklama

W budowie jest także autostrada A8, czyli obwodnica Wrocławia z nowym mostem przez Odrę.

Do Euro 2012 kierowcy dostaną ok. 1 tys. km ekspresówek. Na dziś w budowie jest połowa z nich, w sumie 34 odcinki, ale do mistrzostw żadna z tras nie powstanie w całości. Na razie najwięcej dzieje się na drodze S3 na odcinku ze Szczecina w południowym kierunku, S5 z Gniezna do Poznania oraz S8 przed i za Warszawą.

Jak przyznaje Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, kluczowy dla terminowego zakończenia drogowych inwestycji będzie przyszły rok.

- W 2011 r. front budowy będzie imponujący. Następne 12 miesięcy zadecyduje o terminowym zakończeniu prac. Rozpoczniemy także budowę kolejnych odcinków dróg ekspresowych – mówi Lech Witecki.
Tyle dróg w Polsce nie powstawało nigdy. Wydatki tylko z trzech ostatnich lat – ponad 50 mld zł – to więcej niż na nowe drogi wydały wszystkie rządy po 1989 r.