Czy można kontynuować jazdę, gdy wskaźnik poziomu paliwa pokazuje zero? Wszyscy producenci samochodów zdecydowanie to odradzają. W przypadku aut benzynowych straszą groźbą uszkodzenia katalizatora (w wyniku niewłaściwej pracy układów wtrysku i zapłonu), z kolei dieslom zagrażać ma zapowietrzenie aparatury wtryskowej, którego w skrajnie pechowej sytuacji nie będzie można usunąć na drodze.

AUTA BENZYNOWE
We współczesnych samochodach z elektryczną pompą paliwa silnik kończy zwykle pracę jak nożem uciął. W starszych autach mogą najpierw pojawiać się objawy utraty mocy czy też "przerywania". W pełni sprawny nowoczesny samochód z silnikiem benzynowym powinien po wlaniu paliwa do baku zapalić po pierwszym przekręceniu kluczyka. W starszych pojazdach, z mechanicznymi pompami, trzeba niekiedy "zakręcić" kilka razy rozrusznikiem, tak by pompa zassała benzynę ze zbiornika i wypełniła filtr paliwa, przewody itd.\

DIESLE
Najczęściej zanim jeszcze dojdzie do zatrzymania auta, silnik uprzedza o tym, że paliwo się kończy, wyraźnie tracąc moc. Najlepiej wtedy jak najszybciej zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu, czyli poza jezdnią, i podjąć działania zmierzające do pozyskania paliwa "na dolewkę". Można liczyć na pomoc ze strony kierowców samochodów ciężarowych, którzy często wożą kanistry z „oszczędnościami”. Jeżeli silnik został wyłączony przed całkowitym wyczerpaniem paliwa, z rozruchem nie powinno być problemów. Jeśli jednak po dolaniu paliwa auto nie chce zapalić, należy odpowietrzyć układ zasilania, zwykle przy użyciu ręcznej pompki. Wskazówki znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu.

Pamiętaj:
Jeśli auto jeździ na benzynie E98, w sytuacji awaryjnej można dolać kilka litrów benzyny E95 i kontynuować jazdę do najbliższej stacji. Pod żadnym pozorem do zbiornika nowoczesnego turbodiesla nie dolewaj oleju opałowego ani żadnego innego niepewnego paliwa!

Uzupełniając paliwo z kanistra, pamiętaj, że powinien on być czysty i nieskorodowany. Używaj lejków z siatką filtrującą!

Wskazaniom komputera pokazującym zasięg zwykle nie warto ufać. W szczególności nie należy się nimi przejmować po kilkulitrowej dolewce paliwa – często komputer zupełnie jej nie zauważa i pokazuje, że zbiornik jest pusty.