Dobra widoczność jest jednym z podstawowych czynników wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Badania wykazują, że osobami szczególnie wrażliwymi na blask słońca lub ten, spowodowany światłami innych samochodów, mogą być mężczyźni po 45. roku życia i kobiety, które ukończyły 35 lat - wynika z badań National Highway Traffic Safety Administration.

Wraz z wiekiem kierowcy, wzrok ulega osłabieniu i zwiększa się prawdopodobieństwo wypadku, którego przyczyną jest oślepienie. Promienie słoneczne nie sprzyjają bezpiecznej jeździe szczególnie podczas godzin porannych i popołudniowych, czyli w momencie kiedy słońce znajduje się nisko nad horyzontem. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na ryzyko powstania wypadków w tym czasie jest zwiększony ruch spowodowany wyjazdami i powrotami z pracy oraz związany z tym pośpiech.

"Oślepiający blask słońca może całkowicie uniemożliwić zauważenie np. przechodnia lub skręcającego samochodu" - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Niebezpieczna jest nie tylko jazda pod słońce, ale także promienie świecące za samochodem, które znacznie utrudniają dostrzeżenie zmieniających się kolorów sygnalizacji świetlnej.

Podczas podróży w ostrych promieniach słońca zalecana jest przede wszystkim rozwaga, zmniejszenie prędkości, ale też zachowanie możliwie jak największej płynności jazdy. "Gwałtowny manewr hamowania, może nie zostać odpowiednio wcześnie zauważony przez samochód jadący z tyłu, co zwiększa ryzyko kolizji. Jest to szczególnie niebezpieczne na drogach szybkiego ruchu lub autostradach" - ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Niebezpieczny jest także blask świateł innych samochodów w nocy. Krótkotrwałe intensywne światło skierowane wprost na wysokość oczu kierowcy może doprowadzić nawet do chwilowej całkowitej utraty możliwości widzenia. Aby ułatwić podróż sobie i innym, poza obszarem zabudowanym kierowcy powinni pamiętać o wyłączaniu świateł drogowych, czyli "długich", zawsze wtedy, kiedy zobaczą inny samochód. Tylne światła przeciwmgłowe, które są wyjątkowo uciążliwe dla kierowcy jadącego z tyłu, mogą być używane tylko wówczas, gdy widoczność spada poniżej 50 metrów. W każdym innym wypadku muszą być wyłączone.