- Facelifting Skody Fabii, od pierwszych projektów do ostatecznej wersji, trwał około dziesięciu miesięcy - powiedział Jiri Hadascok, którego zespół odpowiadał za odświeżenie bestsellerowego modelu czeskiej marki.

Po wizycie u stylisty w aucie zmienił się wygląd przedniego pasa. Odświeżone modele najłatwiej będzie rozpoznać po innych reflektorach z techniką LED. Po raz pierwszy także tylne światła będą diodowe. Lśniąca osłona chłodnicy i maska silnika z przetłoczniami przypominają elementy montowane w modelu Karoq (CZYTAJ WIĘCEJ>>). Czeska marka wprowadza też nowe wzory felg aluminiowych, a w opcji będą dostępne nawet 18-calowe koła.

We wnętrzu za najłatwiej zauważalną nowość uznajemy większy wyświetlacz układu multimedialnego Swing – teraz przekątna dotykowego ekranu wynosi 6,5 cala zamiast 5 cali. A to powinno ułatwić jego obsługę i korzystanie z funkcjonalności Skoda Connect.

Poza tym pod odmłodzoną karoserią przewidziano nowe systemy bezpieczeństwa znane z większych i droższych samochodów. Wśród dostępnych opcji przewidziano m.in. funkcję monitorowania martwego pola w lusterkach i system wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego. Samochód będzie można wybrać z dwukolorową tapicerką. Skoda obiecuje również promocyjne pakiety wyposażenia.

Silnik benzynowy 1.0 w czterech wariantach

Jeśli chodzi o silniki, to tu Skoda stawia na silnik trzycylindrowy 1.0 - producent przewiduje aż cztery warianty tej jednostki. Wolnossące konstrukcje MPI z wtryskiem pośrednim oferowane będą w dwóch wariantach mocy: 60 KM i 75 KM. Doładowane jednostki TSI, wyposażone w turbosprężarkę oraz bezpośredni wtrysk paliwa dadzą kierowcy odpowiednio 95 KM i 110 KM (z filtrem cząstek stałych). Inżynierowie podkreślają cichszą pracę i niskim poziomem wibracji tych jednostek. Najmocniejsza z nich będzie dostępna w duecie z siedmiostopniową przekładnią automatyczną DSG.

Jeśli wierzyć papierom przedstawianym przez Skodę, to litrowa konstrukcja jest podobnie oszczędna co silniki Diesla, a w dalszej perspektywie tańsza w eksploatacji i serwisie. Oczywiście pozostaje jeszcze pytanie o trwałość wysilonej jednostki - ale tu w dużej mierze trzeba uznać zasadę "jak dbasz, tak masz".

Skoda Fabia w nowej odsłonie w Polsce pojawi się w sierpniu 2018 roku. Ceny? Producent raczej nie strzeli sobie w kolano i dalej będzie oferował "dużo auta za rozsądne pieniądze".

Skoda od 1999 roku na świecie sprzedała przeszło 4 mln sztuk Fabii. Obecna, trzecia generacja przekroczyła pułap pół miliona dostarczonych samochodów. W Polsce Fabia jest numerem jeden, najczęściej sprzedawanym nowym autem. Tylko w 2017 roku kierowcy nad Wisłą kupili 19 047 egzemplarzy czeskiego produktu (wynik lepszy o ponad 26 proc. niż w roku 2016). W minionym roku Fabia została królową polskiego rynku, wyprzedziła w rankingach inny bestseller Skody model Octavia.