Volkswagen nie ma zamiaru przyglądać, się jak pod jego skrzydłami bratnia Skoda podbiera w Polsce klientów modelem kodiaq. Nowy wydłużony model o nazwie tiguan allspace powstał na platformie z rozciągniętym o 11 cm rozstawem osi. Także karoseria urosła o 21,5 cm i mierzy 4,7 m. W efekcie niemiecki producent ma w ofercie kompaktowego SUV-a z miejscem dla siedmiu pasażerów, który długością dorównuje tego rodzaju autom z klasy średniej.

Nowy Allspace plasuje się między znanym już klasycznym tiguanem a autem o półkę wyżej, jakim jest touareg.

Niemal 2,8 m rozstawu osi (tak jak w kodiaqu) zaowocowało wnętrzem, które pod względem komfortu podróżowania powinno uszczęśliwić osoby z drugiego rzędu - przybyło 54 mm miejsca na wysokości kolan.

Allspace ma być autem idealnym na dalekie wyprawy i do transportu rodziny większej niż 2+2. Idąc tropem Skody również możliwości transportowe bagażnika nowego VW są większe - w porównaniu do zwykłego tiguana.

W 5-miejscowej wersji pojemność bagażnika allspace wynosi 760 l (615 l w "zwykłym" tiguanie), a po złożeniu oparć tylnej kanapy - nawet 1920 litrów. Po dopłacie 1940 zł dostępne są dodatkowe dwa fotele (5 plus 2) - kufer takiej wersji z 7 osobami na pokładzie ma pojemność 230 l. Jeśli siedzenia trzeciego rzędu nie są używane można je złożyć i schować w podłodze. W takim wypadku pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 700 litrów, a maksymalnie aż do 1775 litrów (liczone po dach i do oprać przednich foteli).

Pod względem urody allspace nawiązuje do innego nowego SUV-a Volkswagena - atlasa, opracowanego specjalnie na rynek amerykański. Ale tak jak zwykły tiguan, model siedmiomiejscowy jest dostępny z nadwoziem, którego przednia część może być utrzymana w stylu miejskim lub offroadowym.

W tej drugiej wersji samochód może być wyposażony w opcjonalny pakiet, który obejmuje sięgającą aż do zderzaka osłonę podwozia. Tiguan allspace z "terenowym przodem" dysponuje kątem natarcia większym o 7 stopni i dlatego jest bardziej wszechstronny niż model do buszowania po miejskich ulicach.

Nie tylko rozmiarami allspace ma przewyższać zwykłego tiguana. Większy VW dostanie bogatsze wyposażenie seryjne. W podstawowej wersji - Trendline – producent zapwenia między innymi: 17-calowe alufelgi, chromowane końcówki układu wydechowego, czarne relingi dachowe, kanapę tylną składaną w proporcjach 40/20/40 i z podłokietnikiem, 3-ramienną kierownicę multifunkcyjną i obszytą skórą (z łopatkami do zmiany biegów w wypadku dwusprzęgłowej przekładni DSG), aktywny tempomat ACC (do prędkości 210 km/h), instalację telefoniczną z Bluetooth oraz gniazdo USB (z obsługą urządzeń iPhone oraz iPad).

Standard nowego SUV-a VW to również system automatycznego hamowania po kolizji, asystent pasa ruchu Lane Assist, system obserwacji przestrzeni przed autem Front Assist z funkcjami - hamowania awaryjnego City i rozpoznawania pieszych.

Jeszcze więcej oferują kolejne wersje wyposażenia. Comfortline to m.in. elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika, reling dachowy w kolorze srebrnym.

W ofercie jest "pakiet premium", który np. dla wersji Comfortline obejmuje system nawigacji satelitarnej Discover Media, system Keyless Access umożliwiający bezkluczykowy dostęp do auta i uruchamianie silnika oraz Active Lighting System, czyli reflektory LED Top z układem Dynamic Light Assist. Volkswagen zapewnia, że wybierając ten zestaw dodatków zamiast dokładać je pojedynczo można oszczędzić ok. 9,5 tys. zł.

Topowa highline to dodatkowo w pełni diodowe reflektory i system Keyless Access. Na pokładzie allspace debiutuje też systemem multimedialnym nowej generacji, który może być sterowany przy pomocy gestów.

Volkswagen w Polsce oferuje trzy jednostki benzynowe z turbodoładowaniem -1.4 TSI/150 KM, 2.0 TSI/180 KM oraz 2.0 TSI/220 KM. Z kolei trzy turbodiesle 2.0 TDI mają moc 150 KM, 190 KM oraz 240 KM. Wszystkie jednostki wysokoprężne są wyposażane w katalizator SCR oraz w zbiornik o pojemności 12 litrów czynnika AdBlue.

Tak jak w wypadku klasycznego tiguana, także allspace jest dostępny w wersjach z napędem na przednie i na cztery koła 4MOTION. Auta z napędem na przednią oś, zależnie od rodzaju silnika, mogą pociągnąć przyczepę o masie do 2200 kg, w wypadku wersji 4x4 - nawet 2500 kg. Napęd 4MOTION jest oferowany seryjnie w połączeniu z silnikami TSI o mocy 180 KM i 220 KM, a także z jednostkami napędowymi TDI o mocy 150 KM (z 6-biegową przekładnią mechaniczną lub 7-stopniową DSG) oraz 190 KM i 240 KM (w obydwu wypadkach wyłącznie z 7-stopniową przekładnią DSG).

Spalanie? Najtańszy tiguan allspace z napędem na przednie koła i z silnikiem 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz z systemem czasowego odłączania dwóch cylindrów (ACT) cylindrów i funkcją żeglowania ma według inżynierów VW zużywać przeciętnie 6 litrów benzyny na 100 km. Ponoć nawet wyposażony w napęd na cztery koła tiguan allspace 2.0 TDI 4MOTION o mocy 150 KM potrzebuje tylko 6,9 litrów oleju napędowego na 100 km.

Cena? Volkswagen Tiguan Allspace kosztuje od 117 090 zł za wersję z silnikiem 1.4 TSI o mocy 150 KM. Przekładnia DSG wymaga dopłaty 9600 zł.

Najtańsza odmiana z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM (przekładnia manualna 6 biegów) to 130 590 zł. Tiguan Allspace z napędem 4x4 kosztuje od 149 890 zł (silnik 2.0 TDI/150 KM, od wersji Comfortline).