Opel odsłonił pierwsze zdjęcia astry nowej generacji. To już 11. pokolenie kompaktowego samochodu tej niemieckiej marki. Głównym producentem auta będzie fabryka w Gliwicach, która już we wrześniu 2015 roku zajmie się seryjnym wytwarzaniem pięciodrzwiowego hatchbacka z gamy nowej astry, czyli modelu najczęściej wybieranego przez kierowców. 

To astra nowej generacji i dlatego zostało to powierzone nam, ponieważ jest to gwarancja sukcesu - mówi Andrzej Korpak, dyrektor generalny GM Manufacturing Poland. - Jesteśmy bardzo zgranym i doświadczonym zespołem, co pozwala nam produkować samochody najwyższej światowej klasy - dodał i zaznaczył, że w związku z nowym modelem koncern zainwestował 130 mln euro.

Czego mogą spodziewać się kierowcy po najnowszej generacji astry? Auto stało się krótsze o 49 mm, niższe o 26 mm, a o 23 mm zmniejszony został rozstaw osi. Niemniej jednak, Opel obiecuje bardziej przestronne wnętrze, w tym o 34 mm więcej miejsca na nogi. To nie są czary - pod karoserią kryje się odpowiedź Opla na modułową platformę MQB VW. Rrozwiązanie zaproponowane przez markę należącą do General Motors nazwano D2XX. Nowa platforma GM sprawia, że astra V generacji jest lżejsza w zależności od silnika od 120 kg do nawet 200 kg! Dla porównania obecny golf jest lżejszy od poprzednika o 100 kg. 

Konstruktorzy zapewniają, że zastosowanie nowej platformy przełożyło się na obniżenie środka ciężkości i zmniejszenie kosztów związanych z produkcją nowego kompaktowego Opla z Gliwic. Odchudzenie oraz zupełnie nowa konstrukcja to również lepsza zwrotność auta i skromniejsze spalanie.

Moc? Wiadomo, że Opel planuje nową astrę z trzema turbodoładowanymi jednostkami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Pierwsze trio składa się z silnika trzycylindrowego 1.0/105 KM oraz dwóch czterocylindrowych 1.4/145 KM i 1.6/200 KM. Turbodiesel 1.6 będzie do wyboru w trzech poziomach mocy - 95 KM, 140 KM i 170 KM. 

Który silnik wybrać? Jak spisuje się trzycylindrowa jednostka w nowym Oplu? 

- W czasie pierwszych jazd testowych astrą V miałem do porównania modele z dwoma nowymi turbodoładowanymi silnikami - 1.0/105 KM i 1.4/145 KM oraz Astry poprzedniej generacji z wolnossącą 115-konną jednostką napędową 1,6 l i turbodoładowaną 1.4/140 KM. Kultura pracy 3-cylindrowego silnika jest bardzo dobra, a osiągi auta na potrzeby codziennej eksploatacji więcej niż wystarczające - mówi dziennik.pl Maciej Ziemek, juror Car of the Year. - Dzięki temu, że astra przeszła drastyczną kurację odchudzającą i jej masa własna jest teraz średnio o 120 kg mniejsza, w każdej wersji silnikowej - nawet 1.0 Turbo - prowadzi się bardziej dynamicznie niż dotychczasowy model - wyjaśnia Ziemek.

Jeśli chodzi o wyposażenie to nowa astra będzie jednym z pierwszych modeli Opla z systemem łączności internetowej opel onstar, który zapewni pomoc i kontakt ze służbami ratunkowymi przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. 

Nowy opel astra oficjalnie zadebiutuje w czasie wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie.