Volvo V40 ma długość 4369 mm, a jego rozstaw osi to 2647 mm. Auto będzie dostępne z dwoma typami zawieszenia: standardowym dynamicznym lub sportowym. Różnice pomiędzy rodzajami zawieszenia polegają na różnych ustawieniach sprężyn i amortyzatorów. Zawieszenie sportowe jest o 11 mm niższe od dynamicznego. 

Kierowcy dostana do wyboru osiem wersji silnikowych - od ekonomicznego diesla po benzynowy T5 z turbodoładowaniem o mocy 254 KM i przyspieszeniu do 100 km/h w 6,5 sekundy. Wszystkie silniki dostały funkcję start-stop oraz odzyskiwanie energii z hamowania, niezależnie od rodzaju skrzyni biegów. 

Zdaniem szwedzkich inżynierów pozwoliło to zredukować średnie zużycie paliwa we wszystkich wersjach silnikowych - na przykład T5 ma spalać 7,9 l/100 km, a D2 3,6 l na 100 km.

Volvo słynie z bezpieczeństwa - lista strażników obecnych na pokładzie V40 jest długa niczym hollywoodzka lista płac

Spis otwiera rozwiązanie jakiego jeszcze nie było. Zdaniem Szwedów nowe V40 jako pierwsze auto na świecie zostało wyposażone w poduszkę powietrzną dla pieszych. Czujniki w zderzaku przednim rejestrują kontakt fizyczny pomiędzy samochodem, a pieszym. Tylny koniec maski jest zwalniany i równocześnie podnoszony przez napełniającą się poduszkę powietrzną. Napełniona poduszka okrywa obszar pod uniesioną maską plus około jedną trzecią powierzchni szyby i dolną część słupków A. Pozwala to zmniejszyć rozmiar obrażeń pieszych. Samochód został również wyposażony w nową poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy. Jest ona zamontowana w pulpicie nad pedałami i napełniana razem z pozostałymi poduszkami w przypadku zderzenia czołowego.

O spokój na pokładzie ma dbać udoskonalony system dynamicznej kontroli trakcji i stabilności (DSTC) - układ został dodatkowo wyposażony w czujnik kąta odchylenia, który zwiększa stabilność pojazdu.

Kolejny układ to zmodyfikowana kontrola trakcji w zakrętach – dzięki nowemu zawieszeniu oraz poprawionemu systemowi, samochód ma trzymać się drogi niczym rzep.

Nowością jest system utrzymania pasa ruchu - kamera przednia monitoruje linie wyznaczające pasy ruchu z lewej i prawej strony. System utrzymania pasa, rejestruje ruch samochodu pomiędzy liniami i podejmuje działanie, jeżeli kierowca zjeżdża z wyznaczonego toru jazdy. Podobno system działa przy prędkościach od 65 km/h do 200 km/h. 

V40 dostało także zmodernizowany system informowania o martwym polu - układ może teraz monitorować i ostrzegać kierowcę o szybko zbliżających się pojazdach w odległości do 70 m za samochodem.

System monitorowania znaków drogowych - kamera obserwująca obszar z przodu auta wykrywa znaki ograniczenia prędkości oraz znaki zakazu wyprzedzania. Ikona znaku drogowego jest wyświetlana na cyfrowych zegarach tablicy rozdzielczej.

Dla leniwych jest adaptacyjny tempomat – kierowca ustawia wybraną prędkość maksymalną i wybiera odstęp czasowy do pojazdu z przodu. Po wykryciu przez radar wolniejszego auta prędkość samochodu jest automatycznie dostosowywana do pojazdu przed nim.

System unikania kolizji z pieszymi (Pedestrian Detection) – układ wykrywa pieszych i automatycznie wyhamuje samochód do zera, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Zdaniem ludzi z Volvo żaden inny samochód w tej klasie nie oferuje podobnej technologii.

Zmodernizowany system City Safety - obecnie układ jest już aktywny przy prędkościach do 50 km/h (poprzednio do 30 km/h). Rozwiązanie monitoruje ruch przed samochodem przy użyciu czujnika laserowego wbudowanego w górną część szyby na wysokości lusterka wstecznego. Samochód automatycznie hamuje, jeżeli kierowca nie zareaguje na czas na zwolnienie lub zatrzymanie samochodu przed nim.

V40 może też samo parkować. System w trakcie parkowania równoległego przejmuje sterowanie kierownicą, podczas gdy kierowca obsługuje skrzynię biegów i kontroluje prędkość pojazdu. Manewr parkowania opiera się na czujnikach ultradźwiękowych umieszczonych z przodu, tyłu i po bokach auta. Wyświetlacz prowadzi kierowcę krok po kroku przy użyciu wiadomości i animacji na panelu wskaźników, aż do prawidłowego zaparkowania samochodu. System umożliwia parkowanie zarówno do przodu i do tyłu (ten ostatni jest w wyposażeniu standardowym samochodu). 

Volvo V40 będzie produkowany w fabryce w Ghent (Belgia). Pierwsze modele pojawią się na drogach latem 2012 r. Volvo planuje roczną sprzedaż na poziomie 90 tys. sztuk.