To jednak nie wszystko. Jak wynika z naszych informacji, resort Sławomira Nowaka chce zapewnić powszechny dostęp do wszystkich pytań. Potwierdza to w rozmowie z DGP rzecznik Ministerstwa Transportu Mikołaj Karpiński. – Docelowo, po utworzeniu bazy pytań egzaminacyjnych składającej się z ok. 3–4 tys. pytań, nie będzie potrzeby jej utajniania. Chcemy jawnej bazy pytań – mówi rzecznik.
Miałoby to się stać po ujednoliceniu obecnych dwóch baz pytań (jednej pochodzącej od Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, drugiej od Instytutu Transportu Samochodowego) oraz jej zweryfikowaniu przez resort. W tym celu opracowywane są zmiany w przepisach. – Zespół zostanie powołany niezwłocznie po dokonaniu odpowiednich zmian ustawowych. Wstępnie, kiedy po raz pierwszy sygnalizowaliśmy wprowadzenie takich rozwiązań, określiliśmy termin ok. 12 miesięcy na realizację tego projektu – tłumaczy Mikołaj Karpiński.
Główną przesłanką do upublicznienia pytań jest ich liczba. Przed zmianami ze stycznia tego roku baza liczyła kilkaset pytań, które kandydaci z łatwością wkuwali na pamięć.
Sama liczba pytań to niejedyny powód, dla którego resort transportu chce jawności. Chodzi też o względy wizerunkowe. Minister Nowak i jego otoczenie mają już dość punktowania przez media kolejnych wpadek przy wdrażaniu nowych egzaminów. Upubliczniając pytania, utną wszelkie spekulacje dotyczące tego, jak absurdalne pytania tam się pojawiają – twierdzi jeden z naszych rozmówców.
Reklama
Powszechnie dostępne pytania byłyby też na rękę wojewódzkim ośrodkom ruchu drogowego. Wskutek zawirowań wokół egzaminów teoretycznych, a także coraz bardziej odczuwalnego niżu demograficznego ruch w WORD-ach znacznie zmalał. – W porównaniu z sytuacją sprzed kilku lat nawet o 40 proc. Trudno jest nawet rozpisać cały dzień egzaminów – przyznaje Zdzisław Kot, dyrektor WORD w Białej Podlaskiej. Dodaje, że wciąż wielu zdających narzeka na poziom trudności nowego testu teoretycznego. – W ich opinii pytania są tak kosmicznie trudne, że nauczenie się samych przepisów nie jest wystarczające, by zaliczyć egzamin – mówi dyrektor.
Reklama
Upublicznienie pytań miałoby jednak swoją cenę. Ministerstwo Transportu nie zamierza obniżać progu punktowego na egzaminach teoretycznych (wymagane jest uzyskanie co najmniej 68 punktów na 72 możliwe). Jak pisaliśmy w DGP, za takim rozwiązaniem lobbowali m.in. przedstawiciele ośrodków szkolenia kierowców i WORD.