Fundusz Dróg Samorządowych (FDS) to twór wymyślony przez polityków. "Rzeczpospolita" twierdzi, że projekt ustawy powołujący do życia FDS powinien na dniach trafić do marszałka Sejmu.

Reklama

W myśl proponowanych przepisów nowy fundusz ma być finansowany z podniesienia o 20 groszy opłaty paliwowej. Jej podwyżka przełoży się na wzrost cen na stacjach - kierowcy będą musieli płacić o ok. 25 groszy drożej za litr benzyny, oleju napędowego i gazu LPG.

Tym samym do żywych wraca pomysł, którym wiosną 2016 roku zaszokowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Na dodatek w maksymalnym wydaniu - wtedy mówiło się o podwyżce rzędu od 10 do 20 gr na litrze (CZYTAJ WIĘCEJ>>).

Reklama

Na stacjach drożej w wakacje

Nowy projekt jest autorstwa posłów PiS, a nie rządu dlatego nie wymaga długotrwałych konsultacji i w efekcie podwyższenie opłaty paliwowej ma nastąpić szybko. Nie jest wykluczone, że nowe stawki kierowcy odczują już w czasie wakacji.

Pomysłodawcy projektu zakładają, że podwyżka zwiększy wpływy z opłaty paliwowej o ok. 5 mld zł rocznie. Połowa z tych pieniędzy zasili Fundusz Dróg Samorządowych, a połowa trafi do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są drogi krajowe.

Analitycy: podwyżki na stacjach murowane

Reklama

Dziennik.pl sprawdził, jak na pomysł polityków PiS zapatrują się eksperci.

- Z punktu widzenia konsumentów pomysł oznacza w praktyce podniesienie obciążeń podatkowych na paliwach, czyli wzrost podatków, a w efekcie wzrost cen paliw - powiedziała dziennik.pl Urszula Cieślak, dyrektor marketingu BM Reflex.

- Inaczej ta kwestia wygląda z pozycji rządzących. To doskonały i szybki sposób na pozyskanie dodatkowego źródła finansowania wydatków budżetowych - oceniła.

Zdaniem Cieślak wzrost opłaty paliwowej przełoży się automatycznie na ceny detaliczne.

- I tak wzrost o 20 groszy na litrze spowoduje wzrost cen detalicznych o 25 groszy, bo musimy pamiętać o podatku VAT. Tym samym oprócz środków z opłaty paliwowej, które są przeznaczane na finansowanie dróg i kolei, budżet państwa wzbogaci się o wyższe wpływy z podatku VAT - wskazała.

Zaskakujący pomysł. Pieniądze trafią na drogi?

- Pomysł jest sporym zaskoczeniem, ale na razie nic nie wiadomo o szczegółach takiej zmiany - powiedział nam Grzegorz Maziak, redaktor naczelny e-petrol.pl

Przypomina, że ze wzrostem stawki opłaty paliwowej mieliśmy do czynienia w 2015 r., ale wtedy został on zrównoważony obniżką akcyzy.

- Pytanie czy w tej sytuacji, przy podobno dobrej sytuacji budżetu, nie chodzi o podobne rozwiązanie, które zagwarantuje, że pieniądze od kierowców trafią na rozbudowę i modernizację sieci dróg? - zastanawia się Maziak.

W ocenie analityka, jeśli w życie wejdzie zmiana wprowadzająca dodatkowe obciążenia, to ceny na stacjach automatycznie wzrosną, bo sprzedawcy przy obecnym poziomie marż nie będą mieli innego wyjścia i przeniosą podwyżkę na klientów.

Przedstawiciel e-petrol twierdzi jednocześnie, że aktualnie, kiedy ceny paliw są relatywnie niskie, taki wzrost kosztów tankowania o około 25 groszy nie będzie szokiem dla kierowców.

- Wrócilibyśmy do poziomów cenowych notowanych na początku maja tego roku. Warto jednak pamiętać, że już teraz ponad 50 proc. tego co płacimy na stacji za litr paliwa to podatki - skwitował ekspert.

Aktualnie opłata paliwowa dla benzyny wynosi 129,41 zł na 1000 l, czyli niecałe 13 gr/l. Dla oleju napędowego jest ponad dwa razy wyższa i wynosi ok. 288 zł/1000 l (niemal 29 gr/l). W przypadku gazu LPG jest to 159,71 zł czyli około 8 groszy na litrze.