Od początku roku do 31 sierpnia kontrolerzy Inspekcji Handlowej (IH), pracując na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sprawdzili ponad 820 stacji benzynowych w całej Polsce. Wyniki są zatrważające. Aż 7,8 proc. z nich oszukiwało klientów.

Najgorzej jest w woj. opolskim, gdzie inspektorzy natrafili na paliwa złej jakości na co piątej stacji. Fatalnie wypadły też stacje w woj. warmińsko-mazurskim (15 proc. z nich wprowadzało do obrotu paliwa niespełniające norm), lubuskim (12 proc.) oraz łódzkim i śląskim (po 11 proc.). Na drugim biegunie znalazły się województwa świętokrzyskie, lubelskie i mazowieckie (nieprawidłowości wykryto w 4 proc. placówek).

Jak informują w UOKiK, katalog uchybień popełnionych przez operatorów stacji jest długi. Sprzedawano m.in. olej napędowy z zawartością siarki 43-krotnie przewyższającą dopuszczalną normę oraz benzynę o zaniżonej liczbie oktanów.

Tegoroczny wynik inspekcji jest najgorszy od 2008 r., gdy IH podobne nieprawidłowości wykryła na 8 proc. stacji, i jednym z najgorszych w prawie 10-letniej historii kontroli jakości paliw.

NIŻEJ ZNAJDZIESZ LISTY SKONTROLOWANYCH STACJI PALIW

Oto czym grozi zatankowanie paliwa złej jakości...

Parametry jakościowe benzyn i oleju napędowego określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 9 grudnia 2008 roku w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.

Zadaniem ekspertów UOKiK niedotrzymanie parametrów wpływa negatywnie na pracę silnika - powodując pogorszenie walorów eksploatacyjnych, a także może spowodować jego awarię - oraz na stan środowiska naturalnego.

Gaz LPG

W skład gazu LPG wchodzi mieszanina gazów propan i butan. W LPG stosowanym zimą udział propanu powinien być wyższy z uwagi na właściwości rozruchowe, ponadto duży procentowy udział butanu powoduje w stanach wymuszonych przyspieszeń wypadanie zapłonów i pogarsza elastyczność silnika. Z kolei duża zawartość propanu jest niekorzystna w wysokich temperaturach otoczenia. Przy złym składzie mieszanki może przegrzewać się i ulec uszkodzeniu katalizator, również głowica silnika i/lub uszczelki pod głowicą.

Wymagania ekologiczne oraz właściwości korozyjne nie dopuszczają zawartości siarkowodoru w LPG, a zawartość siarki z analogicznych przyczyn nie może przekraczać 50 mg/kg.