W ten m.in. sposób rząd zamierza realizować narodowe cele redukcyjne. W Ministerstwie Gospodarki powstał właśnie projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 169, poz. 1200).

Nowelizacja poza ustanowieniem obowiązku monitorowania i redukcji gazów cieplarnianych z paliw i energii stosowanych w transporcie zakłada też wprowadzenie do obrotu na stacjach paliwowych benzyn E-10. Paliwo to najwcześniej może trafić do dystrybutorów w 2013 roku, jednak z szacunkowych danych wynika, że tylko 30 proc. pojazdów z silnikami benzynowymi zniesie je bez szwanku (w uproszczeniu chodzi o samochody wyprodukowane po 2000 roku). Dlatego zostaną wprowadzone okresy przejściowe, w trakcie których na stacjach, gdzie będzie można tankować paliwo E-10, obowiązkowo ma być w ofercie także tradycyjna E-5, bezpieczna dla każdego silnika.

Takie wymagania mają według projektu obowiązywać do końca 2016 roku. Przedsiębiorcy, który ich nie spełni, będą groziły kary w wysokości 10 proc. wartości paliwa wprowadzonego na rynek w okresie 30 dni przed kontrolą Inspekcji Handlowej. Trzeba będzie też odpowiednio oznaczyć dystrybutory.

– Można się zatem spodziewać, że benzyna E-10 będzie sprzedawana tylko na tych stacjach, na których będą techniczne możliwości. Małe stacje nie będą ponosić kosztów modernizacji swoich zbiorników i części infrastruktury naziemnej. Zwłaszcza w tym pierwszym etapie, gdy rynek będzie się przekonywał do tego paliwa – przewiduje Urszula Cieślak, analityk rynku paliwowego z firmy BM Refleks.

Choć perspektywa wejścia w życie przepisów jest dość odległa, według ekspertów nie obejdzie się bez programu wspierającego.

– Chodzi o działania uświadamiające kierowców i rozwiewające mity na temat tego typu paliw, jak też o zachęty ekonomiczne, np. w formie polityki akcyzowej. Różnica w cenie na stacjach pomiędzy tradycyjnym a ekologicznym paliwem nie może być mniejsza niż 10 groszy. Bez tych działań paliwo E-10 się nie przyjmie – uważa Urszula Cieślak.

Etap legislacyjny

Projekt w trakcie uzgodnień