Przed planowanym wyjazdem zwykle zaleca się przegląd auta. Przy tej okazji warto zweryfikować także stan wyposażenia obowiązkowego (trójkąt, gaśnica) oraz dodatkowego, przydatnego w sytuacjach awaryjnych (apteczka, kamizelka odblaskowa, linka holownicza czy podnośnik do kół). Przede wszystkim jednak warto zadbać o stan ogumienia.

Reklama

"Jakość opon ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy, a także na zużycie paliwa przez pojazd" - mówi Artur Posłuszny, menadżer sprzedaży i marketingu w firmie ITR S.A., dustrybutora opon marki Yokohama. "To właśnie opony są odpowiedzialne za utrzymywanie przez pojazd kontaktu z nawierzchnią, zapewniając prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji. Ich prawidłowy dobór i stan techniczny, wysokość bieżnika czy poziom ciśnienia powinny być dokładnie sprawdzane przed planowanym wyjazdem rodzinnym".

Dobrze dobrane opony to nie tylko odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności. Pierwszy z nich określa prędkość z jaką możemy podróżować, drugi zaś maksymalne dopuszczalne obciążenie samochodu. Ma to szczególne znaczenie, gdy na wakacje zabieramy rowery, dodatkowy bagażnik na dachu czy ciężkie bagaże.

Co trzeba sprawdzić?

Eksperci z firmy Yokohama radzą, by przed podróżą zweryfikować stan techniczny opon. Warto sprawdzić czy bieżnik ma prawidłową wysokość oraz czy opony nie są uszkodzone.

Reklama

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami opony należy wymienić, kiedy bieżnik jest płytszy niż 1,6 mm. Jednak większość ekspertów zdecydowanie zaleca wymianę opon letnich na nowe, kiedy bieżnik ściera się poniżej 3 mm. Opony należy także obejrzeć pod kątem ewentualnych uszkodzeń, typu wybrzuszenia, rysy, pęcherze. Szczególnie niebezpieczne są poprzeczne pęknięcia na bokach opony. Jeśli takie występują – oponę należy niezwłocznie wymienić.

Ciśnienie powietrza

Reklama

Przed wyruszeniem w trasę należy koniecznie sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach. Ma ono bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz zużycie paliwa.

"Obniżenie ciśnienia w oponach jest efektem przenikania powietrza przez mikroskopijne przestrzenie pomiędzy cząsteczkami gumy, co wywołać może ryzyko uszkodzenia i nadmiernego zużycia opony" – dodaje Posłuszny. "Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia wymagając większej mocy silnika do poruszania samochodu. Generuje to wyższe koszty zużycia paliwa, co ma szczególne znacznie przy długich podróżach. Efektem niedostatecznego ciśnienia jest także wydłużona droga hamowania samochodu oraz szybsze zużywanie się opon".

Opony na upały

Latem, gdy temperatura powietrza jest wysoka, należy korzystać z przeznaczonego na tę porę roku ogumienia. Jazda na zimowych oponach jest nie tylko nieopłacalna, ale także niebezpieczna. Zbudowana z innego rodzaju mieszanki opona zimowa w wysokich temperaturach mocno się rozgrzewa. Powoduje to szybsze zużycie bieżnika oraz pogorszenie przyczepności. Zimowe opony, projektowane na jazdę po terenie pokrytym śniegiem, nie posiadają rowków odprowadzających wodę z mokrej nawierzchni (aquaplanning), co grozi utratą przyczepności, poślizgiem i może znacznie wydłużyć drogę hamowania.

Odpowiednie ciśnienie opon i właściwe ich użytkowanie to gwarancja bezpieczeństwa i komfortu podróży. Jakość i parametry ogumienia warto sprawdzić w serwisach opon. Poziom ciśnienia określany jest dla danego modelu auta, a skontrolować go można samodzielnie, na większości stacji benzynowych wyposażonych w kompresory.