Wysokie ceny paliw sprawiły, że Polacy na potęgę szukają samochodów o mniejszych pojemnościach skokowych. Raport otoMoto.pl - największego serwisu motoryzacyjnego w Polsce - pokazuje rekordowo wysokie zainteresowanie pojazdami z małymi silnikami benzynowymi. Nadal spada zainteresowanie autami zasilanymi olejem napędowym, chociaż nie wszystkimi.

Diesel nadal traci

Tendencje rynkowe są nieubłagane: spadek zainteresowania pojazdami z silnikami Diesla okazał się czymś więcej niż tylko krótkotrwałym trendem. Eksperci serwisu otoMoto.pl zbadali zapytania użytkowników od stycznia do maja 2012 r. i porównali je do analogicznego okresu w zeszłym roku (styczeń-maj 2011). Liczba wyszukiwań samochodów z silnikami wysokoprężnymi spadła z 66 do 60%. Warto zaznaczyć, że spadek ten dotyczył przede wszystkim pojazdów z największymi silnikami Diesla o pojemności od 2,0 do 2,5 litra (liczba zapytań spadła o 41%), i o pojemności o 1,9 do 2,0 litra (spadek o 21%). Co ciekawe, wzrosło zainteresowanie pojazdami zasilanymi olejem napędowym z nieco mniejszymi silnikami: 1,6 litra (+ 20%) i 1,7 litra (+31%). 

Benzyna wraca do łask

W tym samym czasie coraz większym zainteresowaniem cieszyły się auta z benzynowymi jednostkami napędowymi (wzrost z 32 do 37%). Nieco spadło zainteresowanie najmniej ekonomicznymi modelami benzynowymi o pojemności skokowej od 2,5 do 3 litra (-10%). Wyraźnie wzrosło zainteresowanie samochodami z silnikami 1,4-1,6 litra (+44%). Jednak skokowy wzrost popularności (o 60%) nastąpił w odniesieniu do oszczędnych pojazdów z motorami od 0,9 do 1,4 litra. 

Coraz więcej polskich kierowców przekonuje się, że eksploatacja samochodów benzynowych wyposażonych w silniki o niewielkiej pojemności jest tańsza niż wielu aut z silnikami Diesla. Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi wymagają kosztownych serwisów, do tego różnica w spalaniu pomiędzy samochodami zasilanymi benzyną i olejem napędowym coraz bardziej się zaciera. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że wiele aut z zapłonem iskrowym można dostosować do zasilania gazem płynnym. W przypadku Diesli nie ma takiej możliwości. Rosnące ceny paliw sprawiają, że Polacy zaczynają dokładnie kalkulować przez zakupem, jaki pojazd będzie generował najniższe koszty utrzymania. Samochody benzynowe są zdecydowanie lepszym wyborem dla osób, które pokonują nie więcej niż 15 -20 tys. km rocznie - mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

Rynek nie nadąża za zmianami

Rynek samochodów używanych nie zdążył jeszcze zareagować na zmianę preferencji Polaków. W tym roku oferowane są pojazdy podobne do tych, jakie można było znaleźć na rynku rok temu. Samochody z silnikami Diesla stanowią podobny odsetek, nie przybyło ofert pojazdów z silnikami o niższej pojemności skokowej. Obecnie ceny aut z drugiej ręki są niemal identyczne jak rok temu. Cały czas rośnie także liczba ofert w serwisie otoMoto.pl. W maju 2012 r. przekroczyła ona poziom 3,5 mln, wobec ok. 3 mln w maju ubiegłego roku. Rośnie także liczba ogłoszeń, która przekroczyła próg 800 tys.

Aby na rynku pojawiły się inne samochody potrzeba czasu. Mnóstwo samochodów z dużymi jednostkami napędowymi jeszcze długo będzie przechodziło z rąk do rąk. Na polskim rynku co rok pojawia się mniej więcej milion aut: ok. 270 tys. nowych i ok. 700 tys. używanych, sprowadzanych zza granicy. Rynek zacznie dostosowywać się do wymagań klientów, ale jest to powolny, długofalowy proces. Mniej poszukiwane auta zaczną tanieć, a importerzy zaczną sprowadzać te modele, które będą miały szansę się dobrze sprzedać. W ciągu najbliższych lat spodziewam się coraz większej popularności samochodów z niewielkimi silnikami i dalszego wzrostu popularności samochodów benzynowych - mówi Świć.