Kierowcy, którzy jeżdżą zgodnie z zasadami eko-jazdy, na dystansie 350 km mogą zaoszczędzić około 3,5 litra paliwa, a rocznie - nawet około 700 zł (przy założeniu 15-procentowej oszczędności wynikającej z zastosowania zasad eko-jazdy na przykładzie samochodu z silnikiem benzynowym, spalającym średnio 6,7 l/100 km). Takie oszczędności można uzyskać, stosując się do prostych rad trenerów Szkoły Jazdy Renault.

Reklama

Eko-jazda oznacza sposób prowadzenia samochodu, który jest równocześnie ekologiczny i ekonomiczny. Ekologiczny - ponieważ zmniejsza negatywne oddziaływanie samochodu na środowisko naturalne, ekonomiczny - gdyż pozwala na realne oszczędności paliwa.

"Przy założeniu, że przeciętnie kierowca pokonuje rocznie 15 tysięcy kilometrów, poruszanie się zgodnie z zasadami eko-jazdy daje ok. 150 zaoszczędzonych litrów. Oznacza to, że w portfelu kierowcy zostaje rocznie około 700 zł" - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. "Jeśli pokonywany dystans jest dłuższy, tym bardziej możemy odczuć oszczędności."

Głównym założeniem eko-jazdy jest prowadzenie samochodu w sposób płynny i przewidywalny. "Ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy dla wielu kierowców oznacza zmianę przyzwyczajeń i wyeliminowanie błędnych nawyków" - dodaje Zbigniew Weseli.

Reklama

Kierowcy powinni pamiętać, że jedną z podstawowych zasad eko-jazdy jest zmiana biegu na wyższy już w momencie, kiedy silnik osiąga ok. 2000 obr./min w przypadku silników wysokoprężnych oraz ok. 2400 obr./min dla silników benzynowych.



Przy prędkości 50 km/h i większej auto powinno jechać na 5. biegu. Optymalnie, jeśli to możliwe, samochód powinien poruszać się ze stałą prędkością. Istotne jest także umiejętne hamowanie.

Reklama

"Powinno się ono odbywać poprzez redukcję biegów" – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. "Dojeżdżając do skrzyżowania, samochód nie powinien znajdować się na biegu jałowym, czyli na tak zwanym „luzie”. Jest to niezgodne z zasadami eko-jazdy, ale przede wszystkim bardzo niebezpieczne. Gdy zaistnieje nagła sytuacja na drodze, kierowca w toczącym się aucie nie ma możliwości wykonania szybkiego manewru - może to zrobić dopiero po włączeniu biegu. W obliczu zagrożenia, kiedy liczy się każdy ułamek sekundy, na taki manewr może już nie wystarczyć czasu" - ostrzegają trenerzy.

Oprócz wszystkich elementów związanych z prowadzeniem samochodu, wpływ na eko-jazdę ma także to, co i jak przewożone jest w aucie. Bagażnik nie powinien zawierać niepotrzebnych rzeczy, o których kierowca zapomniał lub przewozi je "na wszelki wypadek".

Bagażnik dachowy i specjalne instalacje do przewożenia rowerów, tak często używane podczas wakacyjnych wypraw, powinny być demontowane natychmiast gdy kierowca już ich nie używa.



Zasady eko-jazdy

Zmieniaj biegi w optymalny sposób
- Redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1000 obr./min
- Zmień bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2400 obr./min w silnikach benzynowych.
- Z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.


Prowadź płynnie
- Jeżeli tylko można, utrzymuj stałą prędkość (powyżej 40 km/h).
- Hamuj silnikiem i jak najmniej używaj pedału hamulca.

Przyspieszaj w kontrolowany sposób
- Do prędkości 60 km/h: lepiej dynamicznie przyspieszać, żeby szybko przełączyć bieg na piąty.
- Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób.

Umiejętnie pokonuj zjazdy i podjazdy
- Utrzymuj stałą prędkość na zjeździe.
- Zwolnij nieco na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego.

Świadomie korzystaj z silnika
- Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet w zimie.
- Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika.

Eksploatuj samochód w racjonalny sposób
- Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.
- Jeśli niezbędne jest włączenie klimatyzacji, unikaj zbyt dużych różnic między temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną (różnica temperatur nie powinna być większa niż 5°C).
- Nie zostawiaj niepotrzebnych rzeczy, które obciążają samochód.
- Zdejmij bagażnik dachowy i poprzeczki jak tylko przestaniesz z nich korzystać.