Sprawdzenie stanu opon przed wakacyjną podróżą to podstawowa sprawa. Pierwszą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest głębokość bieżnika. Według europejskich przepisów w przypadku opony motocyklowej powinna ona wynosić co najmniej 1,6 milimetra. 

Należy podkreślić, że jest to absolutne minimum. Niektórzy producenci zalecają wymianę, zanim opona zużyje się do tego poziomu. O dopuszczalnej minimalnej głębokości bieżnika danego modelu mówi wskaźnik zużycia TWI (Tread Wear Indicator), znajdujący się w rowkach bieżnika.

Równie istotny jest stan faktyczny opony. Dokładne obejrzenie jej powierzchni pozwoli dostrzec niebezpieczne pęknięcia i otarcia, powstałe na skutek mocnego hamowania (szczególnie w motocyklach niewyposażonych w ABS). Widoczne ślady uszkodzeń to sygnał do wymiany ogumienia.

Jak rozpoznać wiek opony? 

Powinniśmy także sprawdzić, ile lat mają nasze opony. Informacji na ten temat należy szukać przy skrócie DOT (Departament of Transportation). W przypadku napisu: DOT EB V3 BRD 2307 cztery ostatnie cyfry mówią nam, że opona została wyprodukowana w 23 tygodniu roku 2007, co oznacza, że może być już mocno zużyta.

- Musimy pamiętać, że opona wraz z biegiem czasu traci właściwości trakcyjne, nawet, jeśli nie wygląda na zniszczoną - mówi Robert Uniżycki, specjalista ds. opon motocyklowych OPONEO.PL S.A. Ciśnienie opon, styl jazdy czy warunki przechowywania wpływają na stan ogumienia. Opony starzeją się cały czas. Nawet, gdy nie są często używane - dodaje.

Dlatego zaleca się, by co pewien czas, bez względu na zużycie, po prostu wymienić opony na nowe. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości związane z ich stanem, zwróćmy się do specjalisty w dziedzinie ogumienia, który będzie wiedział, czy opona nadaje się jeszcze do użytku.

Jaką oponę wybrać?

Dobierając opony do motocykla warto wiedzieć, jakie ogumienie jest dla niego wskazane i dlaczego. Pod względem budowy dzieli się ono na trzy podstawowe rodzaje: diagonalne, diagonalne opasane i radialne, a każdy z nich przeznaczony jest do innego stylu jazdy.

W segmencie off-road i motocyklach typu Enduro/Cross najlepiej sprawdza się opona diagonalna. Ma ona prostą budowę, wytrzymałe ścianki boczne i charakteryzuje się dużą odpornością na czynniki zewnętrzne. Można ją zidentyfikować po oznaczeniu "–" umieszczonym w opisie rozmiaru na ścianie bocznej.

Natomiast do cięższych motocykli typu Enduro, Cruiser lub Chopper lepsza będzie opona diagonalna opasana, mająca dodatkową warstwę wzmacniającą. Jest ona jeszcze bardziej stabilna i odporna na odkształcenia dynamiczne, niż opona diagonalna. Rozpoznać ją można po oznaczeniu "B" (bias belted). 

Z kolei w turystycznych, szosowych i sportowych motocyklach stosuje się oponę radialną, mającą dodatkową warstwę wzmacniającą pod bieżnikiem. Dzięki temu zmniejsza się tarcie wewnątrz konstrukcji opony, która staje się bardziej odporna na wzrost temperatury i dużą siłę odśrodkową, towarzyszącą szybkiej jeździe po asfalcie. Opona radialna zapewnia także większą stabilność i przyczepność w zakrętach. Jej oznaczenie to litera "R" oraz "ZR".

Jak dostosować opony do stylu podróżowania?

Jeśli nasza wakacyjna podróż będzie odbywać się tylko po drogach asfaltowych, to nie będzie problemu z doborem odpowiednich opon. Mamy wówczas do wyboru opony typowo drogowe lub nadające się zarówno na drogę jak i na tor. Jednak te drugie są bardziej miękkie, co z jednej strony zapewnia dobrą przyczepność, ale negatywnie wpływa trwałość. Tego typu ogumienie nie jest więc polecane w dłuższe trasy.

Z kolei w przypadku, gdy planujemy poruszać się głównie po drogach asfaltowych, a tylko od czasu do czasu zjeżdżać na szutrowe lub polne drogi, najlepiej sprawią się opony z trochę bardziej agresywnym bieżnikiem. 

Problem powstaje, gdy celem naszej podróży jest jazda w stylu off-road, ale w miejsce to musimy dojechać utwardzonymi drogami. Pokonywanie długich, asfaltowych odcinków na typowo crossowych oponach wiąże się bowiem z ryzykiem. Mają one wysoki, gruby bieżnik i są przystosowane do jazdy w terenie, więc na asfalcie grozi im całkowite zużycie. Na dodatek w przypadku deszczu, będziemy w stanie rozwinąć na nich niewielką prędkość, ponieważ przyczepność tego typu opon do asfaltu dodatkowo się zmniejszy.

Sprawę komplikuje fakt, że opony typu Enduro/Cross są często sprofilowane pod kątem stylu jazdy. Te z bardziej miękką gumą zapewniają lepszą przyczepność w terenie piaszczystym lub błotnym. Z kolei do jazdy po suchym i kamienistym podłożu przeznaczone są twardsze opony. Istnieją także modele pośrednie, lepiej przystosowane do trawiastego i stałego mokrego podłoża.

Dlatego niektórzy kierowcy, wybierający się na off-road za granicę, decydują się na zabranie ze sobą dwóch kompletów ogumienia - bardziej szosowego i terenowego. Dodatkowy komplet może również pełnić rolę awaryjnego zapasu.

Jeśli jednak nie chcemy korzystać z takiego rozwiązania, warto zastanowić się, czy nie wystarczą nam opony mieszane, typu Street Enduro lub Trail o mniej agresywnym bieżniku, które sprawdzą się zarówno na asfalcie, jak i lekkim terenie. 

- Jak widać dobór opon wcale nie jest taki prosty - mówi Robert Uniżycki z OPONEO.PL S.A. - Na szczęście oferta producentów jest szeroka, a na rynku dostępne są opony z różnych półek cenowych. Należy jednakże pamiętać, że nie zawsze marka A oznacza dobrą oponę, a marka B oponę gorszą. Najważniejsze, aby przeanalizować parametry danego modelu pod kątem osobistych potrzeb i indywidualnego stylu jazdy - dodaje.