- Przegląd instalacji LPG powinien być dokonywany zgodnie z terminami zalecanymi przez jej producenta. Pierwsza wizyta w warsztacie powinna mieć miejsce po przejechaniu 10 tys. km - mówi dziennik.pl Marcin Dziewiątkowski, specjalista ds. technicznych firmy AC S.A, producenta systemów LPG/CNG marki STAG.

Zaznaczaj przy tym, że jeżeli jednak przebieg auta jest niewielki, należy udać się do warsztatu raz w roku - najlepiej jesienią, zanim temperatura za oknem spadnie poniżej zera.

Zimowy przegląd instalacji LPG krok po kroku

Jedną z pierwszych czynności, którą należy wykonać podczas zimowego przeglądu instalacji gazowej jest sprawdzenie jej szczelności na połączeniach przewodów. Fachowcy z wyspecjalizowanego warsztatu zastosują przenośne urządzenie tzw. detektor nieszczelności. Urządzenie to wykryje oraz zlokalizuje wszelkie szczeliny, a następnie zasygnalizuje o ich istnieniu za pomocą dźwięku oraz błyskających diod.

Kolejną, bardzo ważną czynnością przy zimowym przeglądzie instalacji LPG jest wymiana filtrów.

- Filtry zabezpieczają silnik auta przed zanieczyszczeniami, które dostają się do zbiornika wraz z paliwem podczas tankowania. Należy pamiętać, że zanieczyszczenia oleiste mogą blokować wtryskiwacze gazu, uniemożliwiając tym samym przełączanie benzyny na gaz. Kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera, zanieczyszczenia działają jak klej i blokują tłoczki wtryskiwaczy, powodując w ten sposób gaśnięcie silnika podczas przełączania paliwa. Jestem przekonany, że żaden kierowca nie chciałby narażać się na wysokie koszty wynikające z zaniedbania i niewymienionych w terminie komponentów instalacji autogaz. Warto zająć się tym odpowiednio wcześniej - mówi Dziewiątkowski.

Chociaż wymiana filtrów jest czynnością prostą i doświadczonemu kierowcy nie powinna przysporzyć trudności, w tym przypadku lepiej zdać się na wiedzę i doświadczenie mechaników, którzy zadbają o to, aby w trakcie wymiany ustawienia instalacji autogaz nie uległy zmianie. Należy mieć na uwadze również fakt, że zbagatelizowanie wymiany filtrów w odpowiednim czasie może przynieść kierowcy poważne szkody - np. większe spalanie gazu, spadek mocy przy przyspieszaniu, nierówną pracę silnika czy jego gaśnięcie podczas pracy na gazie. Pod maskami pojazdów z popularnymi instalacjami gazowymi tzw. VI generacji, czyli z sekwencyjnym wtryskiem gazu, znajdują się dwa rodzaje filtrów - fazy ciekłej oraz lotnej, które należy wymienić po przejechaniu 10 tys. km.

- Wśród elementów instalacji autogaz, o które należy szczególnie zadbać przed zimą, znajdują się również świece zapłonowe. Należy pamiętać, że silnik zasilany gazem pracuje w odmiennych warunkach niż w przypadku benzyny - przede wszystkim w dodatkowo obciążających układ zapłonowy. To z kolei skraca żywotność świec zapłonowych, a niesprawne świece uniemożliwią odpalenie auta przy niskich temperaturach - dodaje specjalista STAG.

Ostatnią czynnością, jaką należy wykonać w czasie zimowego przeglądu jest regulacja instalacji LPG. Niedopełnienie tej czynności może skutkować zużywaniem pojazdu większej ilości paliwa niż powinno. Zapobiec temu może kalibracja przeprowadzona w warsztacie samochodowym, w którym specjaliści dokonają jej za pomocą komputera podłączonego do samochodu. Dodatkowo, kalibracja zapewni płynną jazdę i ograniczy ryzyko niedogodnych podczas jazdy szarpnięć, zwiększając tym samym bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania samochodu.