BMW serii 3 E46 to samochód, który na polskim rynku samochodów używanych ciągle jest najpopularniejszym autem marki z Bawarii.

Kierowcy mają do wyboru rzędowe jednostki 4- i 6-cylindrowe. Wszystkie mają łańcuch rozrządu ceniony za wysoką trwałość. Benzynowe silniki 4-cylindrowe zadowolą oszczędnych - optymalnym wyborem będą motory 1.8/115 (model 316i) lub 2.0/143 (318i). Oba silniki były montowane w sedanie i kombi po modernizacji (2000 rok). 

Jeśli chodzi o silniki sześciocylindrowe to warto rozglądać się za jednostką 2.8/193 KM - gwarantuje dobre osiągi i brzmienie, które przyprawia o gęsią skórkę. Co ważne 193-konne serce spala tyle samo benzyny co słabsze motory 2.2 i 2.5 o mocy 170 KM (ok. 10-12 l/100 km). Od 2000 roku był dostępny trzylitrowy benzynowiec o mocy 231 KM, który może być alternatywą dla jednostki 2.8. Osoby poszukujące 2,5-litrowego silnika powinny wybrać odmianę 192 KM.

Oszczędni fani turbodiesli powinni rozważyć jednostkę 2.0/136 KM (wtrysk bezpośredni bez common rail) lub 150-konną odmianę tego silnika wyposażoną w systemem common rail (na rynku pojawiła się pod koniec 2001 r.; najsłabszym punktem wersji 150 KM jest turbosprężarka, wszystkie silniki mają koło dwumasowe, większość nie ma filtra cząstek stałych). Osiągi? Podobne. Średnie spalanie na poziomie 6 l/100 km; przyspieszenie od zera do 100 km trwa krócej niż 10 s.

Prawdziwym rarytasem jest 6-cylindrowy turbodiesel (330d). O ile koszty utrzymania tej wersji silnikowej potrafią niemiło zaskoczyć, to za rekompensatę można uznać gładką pracę jednostki, sportowe osiągi i rozsądne średnie spalanie na poziomie ok. 8 l oleju napędowego na 100 km.

Usterki w BMW serii 3 E46

Do słabych punktów można zaliczyć układ chłodzenia. Zawodzi pompa, niedomaga termostat, pęka zbiorniczek wyrównawczy, przeciekają przewody. Usterki kolektorów wydechowych zdarzają się w odmianach benzynowych. W przypadku silników wysokoprężnych (zwłaszcza 6-cylindrowy) problemy może sprawiać układ zasilania - szwankują wtryskiwacze i pompa wstępna. Zdarza się, że posłuszeństwa odmówi elektronika lub przepływomierz powietrza.

Jednak najsłabszym punktem BMW E46 jest zawieszenie - nie można go zaliczyć do wzorów trwałości. Sworznie wahaczy przednich (są niewymienne) szybko się wybijają. W tym miejscu trzeba uczulić nabywców starszych wersji - w przypadku modeli wyprodukowanych przed lutym 2000 roku dochodziło do pęknięć wokół uchwytów mocujących oś do karoserii. 

Uwaga na połączenie skrzyni automatycznej z silnikiem Diesla

O ile przekładnie manualne uchodzą za solidne, to skrzynie automatyczne potrafią spłatać figla. Kupujący używane BMW E46 w wersji benzynowej z automatem raczej powinien być zadowolony z trwałości tego zespołu. Jednak już połączenie automatu (produkcji General Motors) z silnikiem Diesla potrafi być kapryśne - typowym mankamentem jest brak możliwości wrzucenia wstecznego biegu.

Przed zakupem BMW serii 3 E46 warto odwiedzić fora internetowe: e46forum.pl, bmw-klub.pl i bmw-sport.pl. Użytkownicy najczęściej piszą tam o problemach obluzowanych klapek w kolektorze ssącym (330d); niedrożnym odpowietrzeniu skrzyni korbowej (modele benzynowe), usterkach turbosprężarek. 

Niedawno o BMW serii 3 (E46) zrobiło się głośno z powodu akcji serwisowej - niemiecki koncern poinformował, że do kontroli na całym świecie wzywa 1,6 mln tych modeli wyprodukowanych między majem 1999 i sierpniem 2006 roku. Powód to możliwe problemy z działaniem poduszki powietrznej po stronie pasażera - BMW zaleca jej wymianę.