Czy naprawdę dwa komplety gum są bez sensu? Gdzie jest różnica między oponą letnią a zimową? Zmieniać czy nie?

Bieżnik bieżnikowi nie równy

Podstawową różnicą zauważalną dla użytkownika jest konstrukcja bieżnika. Opony zimowe są zdecydowanie bardziej ponacinane, dzięki czemu lepiej wgryzają się w lód oraz mogą "chwytać" więcej śniegu pozwalając tym na lepszą trakcję na ośnieżonej nawierzchni. 

Natomiast powierzchnia opony letniej jest zdecydowanie bardziej gładka, co pozwala na ograniczenie emisji hałasu oraz obniżenie oporów toczenia. Dodatkowo jej bieżnik wyposażony jest w szerokie rowki obwodowe, które zapewniają stałe odprowadzanie wody spod opony w czasie opadów deszczu.

Nie wszystko widać gołym okiem

Opony sezonowe różnią się także mieszanką, z której zostały wyprodukowane. Specjalnie z myślą o dynamicznej jeździe w dodatnich temperaturach, opona letnia jest wykonana z twardszej mieszanki, co powoduje, że jest bardziej odporna na ścieranie. Właściwości tej opony powodują, że zachowuje ona lepszą przyczepność gdy jest ciepło. 

W zimie opona letnia twardnieje, co znacznie zmniejsza jej elastyczność i przyczepność - tym samym trudniej zapanować nad pojazdem i wydłuża się jego droga hamowania.

Natomiast mieszanka wykorzystywana do produkcji opon zimowych jest projektowana w taki sposób, aby opona nie stawała się twardsza, zapewniając przyczepność nawet przy większych mrozach.

Mądry Polak?

Mentalność Polaków się zmienia. Zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, że aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i pasażerom, powinniśmy zmieniać opony sezonowe.

To bardzo ważne, aby opony w naszym aucie były adekwatnie dopasowane do warunków atmosferycznych. Cieszy fakt, że coraz więcej ludzi o tym pamięta - mówi Andrzej Paczkowski, Specjalista ds. Produktu, Pirelli Polska. Kiedy średnia temperatura dobowa zaczyna oscylować w granicach 7 st. C. powinniśmy zmienić opony na letnie. To najlepszy moment, aby zapewnić oponie dłuższy żywot a sobie bezpieczeństwo i komfort jazdy - zaznacza Paczkowski. Słowem - zostawiając zimówki w garażu oszczędzamy pieniądze.

Wymieniając opony na letnie należy pamiętać, by spełniały one określone parametry. Minimalna wysokość bieżnika powinna wynosić 1,6 mm - poniżej tej granicy opony nie nadają się do użytkowania. Opony powinny mieć też odpowiednie ciśnienie, korygowane regularnie, przynajmniej raz w miesiącu, do poziomu zalecanego przez producenta auta.