Według MIiR już budowany warszawski odcinek drogi S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska - bez samego węzła - powstanie do 2020 roku. Unijny wkład w jego sfinansowanie wyniesie 1,7 mld zł z Programu Infrastruktura i Środowisko. W ramach projektu powstaje m.in. kolejna przeprawa przez Wisłę, na południe od Mostu Siekierkowskiego.

– Budowa tego fragmentu S2 to największa inwestycja drogowa w stolicy realizowana z rządowym wsparciem. Pozwoli dokończyć południową część obwodnicy Warszawy. To wielkie usprawnienie przede wszystkim dla mieszkańców miasta i okolicznych miejscowości, ale także dla ruchu tranzytowego, który zostanie wyprowadzony poza arterie przebiegające przez centrum – powiedział Kwieciński.

Południowa Obwodnica Warszawy to droga ekspresowa, przebiegająca m.in. przez stołeczne dzielnice Ursynów, Wilanów i Wawer. Na jednym z odcinków, przechodzącym przez Ursynów, przeprowadzona zostanie w tunelu. POW umożliwi wyprowadzenie ruchu w kierunku Terespola - autostradą A2, w kierunku Białegostoku drogą ekspresową S8, Lublina - drogą ekspresową S17. Istniejący fragment POW łączy się z węzłem Konotopa na autostradzie A2 na Zachód od Warszawy.

Jednocześnie KE potwierdziła unijne dofinansowanie budowy kolejnych części dróg ekspresowych S6 i S17. Pierwszy to odcinek Goleniów – Kiełpino na trasie ze Szczecina do Koszalina. Wartość tej inwestycji to 1,18 mld zł, a wkład UE - 537,73 mln zł.

Drugi odcinek z dofinansowaniem to fragment połączenia Warszawa-Lublin (S17), pomiędzy Garwolinem a Kurowem. Kwota przeznaczona na tę budowę opiewa na 2,28 mld zł, w tym dotacja z UE wyniesie 1,2 mld zł.

- To bardzo ważne trasy, które docelowo nie tylko połączą silne ośrodki gospodarcze w regionach, ale staną się osią rozwoju także dla obszarów, przez które przebiegają. Dostępność transportowa i komunikacyjna to jeden z kluczowych warunków dla przedsiębiorców szukających dogodnych lokalizacji do uruchamiania inwestycji i prowadzenia biznesu – podkreślił minister Kwieciński. Dodał, że do końca obecnej perspektywy finansowej droga nr 17 uzyska parametry drogi ekspresowej na całym odcinku pomiędzy Warszawą a Lublinem.

Dotychczas Komisja Europejska wydała już 61 decyzji zatwierdzających unijne współfinansowanie dużych projektów realizowanych w krajowym programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.