W sierpniu mają się skończyć prace Alpine Bau na moście w Mszanie na A1 – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To oznacza, że w drugiej połowie roku ruch ciężarowy wjedzie wreszcie na trasę A1 ze Świerklan do Gorzyczek (dziś odbywa się drogami nr 932 i nr 78 przez Świerklany, Wodzisław Śląski i Chałupki do Bohumina). Otwarcie mostu ułatwi też przejazd A1 na południu Polski samochodom osobowym, które dziś korzystają z 10-km zawiłego objazdu drogami wojewódzkimi.

Wtedy cały ruch będzie się odbywał bezkolizyjnie od czeskiej autostrady D1 od strony Ostrawy i Brna aż ostatniego po stronie polskiej węzła autostrady A1 obok lotniska w Pyrzowicach. Następnie pojazdy będą musiały zjechać na gierkówkę, która przecina centrum Częstochowy.

– Przewiduję, że kompletnie zatka się gierkówka w Częstochowie. Boleśnie da się we znaki brak odcinka A1 Stryków – Pyrzowice, który jako aorta układu północ – południe miał być zbudowany w 2012 r. – mówi Jerzy Polaczek, były minister transportu (obecnie poseł PiS).

Umowa z koncesjonariuszem Autostradą Południe została zerwana w 2010 r., a GDDKiA zleciła opracowanie od nowa projektów. Wiosną Polimex-Mostostal ma zacząć prace na odcinku Stryków – Tuszyn. Co z projektami dla odcinków między Tuszynem a Pyrzowicami? Były już gotowe, ale po wejściu w życie nowych norm dotyczących hałasu dokumentacja musi zostać zmodyfikowana.

– Powstaje nowa, zmniejszająca liczbę ekranów akustycznych. Przesunięciu o trzy miesiące ulegną terminy uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji. W woj. łódzkim przewidujemy uzyskanie pozwoleń pod koniec czerwca, a w woj. śląskim na początku lipca – mówi rzecznik GDDKiA Urszula Nelken.

Wciąż nie ma decyzji resortu transportu o koncepcji finansowej tego odcinka. Sławomir Nowak mówił jesienią, że trwają prace nad przygotowaniem finansowania budowy 180 km z Tuszyna do Pyrzowic ze środków pozabudżetowych. Jak potwierdził DGP w Ministerstwie Skarbu, autostrada A1 jest na liście potencjalnych projektów PPP, w które ma się zaangażować spółka Inwestycje Polskie. Jak powiedział nam rzecznik resortu transportu Mikołaj Karpiński, oficjalny harmonogram zostanie ujawniony, jeśli Eurostat uzna, że najnowsza formuła nie zwiększa poziomu wydatków sektora finansów publicznych.

W przedstawionym przez ministra Nowaka optymistycznym scenariuszu z trasy zaczniemy korzystać w 2016 r. Jerzy Polaczek twierdzi, że stanie się to najszybciej trzy lata później – w 2019 r.

7,5 mld zł szacunkowy koszt budowy trzech odcinków A1 Tuszyn – Pyrzowice o łącznej długości 180 km

1366 km łączna długość autostrad w Polsce; według GDDKiA w 2008 r. było ich 699 km