Przed podwyżką podróż każdym 50-kilometrowym odcinkiem autostrady A2 w Wielkopolsce kosztowała 14 złotych. Od 2 stycznia obowiązuje nowa stawka - w efekcie jest o złotówkę drożej. Wyższe opłaty za jazdę nie są jedyną niespodzianą jaka przyniósł kierowcom nowy 2013 rok - dokładniej są również pobierane opłaty - informuje RMF FM.

Reklama

Na wysokości Słupcy pojawił się nowy punkt poboru opłat - przez to nie da się za darmo przejechać fragmentem ze Słupcy do Wrześni w Wielkopolsce. Zarządca drogi policzył, że każdego dnia z tej "luki" korzystało przynajmniej 4 tysiące kierowców. Z nowym rokiem podobnie jak na odcinku Poznań - Świecko między Koninem a Poznaniem opłaty będą pobierane za przejechany odcinek, a nie minięcie konkretnej bramki.

Jest to podwyżka poniżej wskaźnika inflacji i wynosi 2 grosze za przejazd 1 km autostrady samochodem osobowym. Cena 0,28 zł/km obowiązująca do 2 stycznia 2013 r. była niższa od ceny minimalnej zapisanej w umowie z rządem. Cena wzrosła o 1 zł brutto za przejazd średnio 50 km autostrady (po podwyżce 150 km = 45 zł brutto) - czytamy na stronie internetowej firmy Autostrada Wielkopolska, która zarządza A4.

Na co zostaną przeznaczone pieniądze kierowców?

Autostrada Wielkopolska twierdzi, że na bieżącą spłatę kredytów zaciągniętych na budowę autostrady w EBI i bankach komercyjnych. Utrzymanie autostrady na wymaganym umową z rządem poziomie. Odkładanie środków na przyszłe inwestycje m.in. dobudowę trzeciego pasa na obwodnicy Poznania, remonty i modernizacje itp.

Reklama

Wśród przyczyn podwyżki opłat zarządca A2 wymienia:

- utrzymanie płynności finansowej czyli bieżąca obsługa kredytów zaciągniętych na budowę autostrady (kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz banków komercyjnych)

Reklama

- wskaźnik inflacji - uruchomienie poboru opłat nastąpiło 06.01.2003r. i wówczas stawka opłat wynosiła 10 zł brutto, w tym VAT 7% tj. 9,35 zł netto. Od 1 stycznia 2003r. do 29 lutego 2012r. inflacja wyniosła 32% (wg GUS); jeśli urealnić wartość netto opłaty ze stycznia 2003r. do wartości z lutego 2012r. otrzymamy 9,35 x 1,32 = 12,34 zł netto + 23% VAT co daje 15,18 zł brutto.

- plan finansowy uzgodniony z rządem zakłada podwyżkę stawek opłat również w 2013 rok

- nowe inwestycje na A2 Nowy Tomyśl - Konin - AWSA zobowiązana jest do odkładania konkretnych środków finansowych na nowe inwestycje na autostradzie, na które tylko w 2011 i 2012r. przewidziano i wydatkowano kwotę ponad 150 mln zł (m.in. węzeł Poznań Zachód, Poznań Wschód, Słupca); wszystkie inwestycje realizowane są z przychodów z opłat za korzystanie z autostrady.

- brak dotacji Państwa - w przeciwieństwie do autostrad publicznych, autostrady koncesyjne nie są dotowane. Koszty eksploatacji odcinków koncesyjnych pokrywa w 100 proc. koncesjonariusz.

- 23 proc. podatek VAT – od lipca 2011r. stawki opłat na odcinkach publicznych są kwotami netto. Stawki opłat na odcinkach koncesyjnych są kwotami brutto zawierającymi 23 proc. podatku VAT odprowadzanego do Skarbu Państwa.