"Przedstawiamy Państwu najnowszy model Lexusa GS 450h o napędzie hybrydowym (LEXUS HYBRID DRIVE), który nie pozostaje jedynie synonimem niezrównanej myśli technicznej, ale również zapewnia najwyższy w swojej klasie poziom komfortu podróżowania i bezpieczeństwa zarówno kierowcy jak i pasażerów. Odzwierciedleniem w oczach nabywców nowego modelu GS 450h będzie niewątpliwie wielkie zaangażowanie inżynierów Lexusa w celu zapewnienia najwyższej ochrony środowiska, do czego przyczyni się znaczne zmniejszenie emisji związków NOx oraz węglowodorów HC w porównaniu z innymi silnikami spalinowymi oferowanymi w pojazdach." - Shigetoshi Miyoshi, Główny inżynier projektu Lexusa GS 450h.

Reklama

UKŁAD HYBRYDOWY
W celu podkreślenia zaawansowanej myśli technicznej hybrydowych układów napędowych, przyjęto dla nich nową nazwę - Lexus Hybrid Drive. W porównaniu z innymi układami napędowymi, układ hybrydowy (Lexus Hybrid Drive) łączy w sobie najwyższe osiągi przy znacznym obniżeniu zużycia paliwa oraz zmniejszeniu emisji związków toksycznych.

Nowy model GS 450h - to najwyższe osiągnięcie techniki : silnik umieszczony z przodu pojazdu napędzający tylne koła oraz szeregowo-równoległy układ hybrydowy.

W pojeździe zamontowano silnik o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 3,456 cm3 w układzie widlastym V6, z nowym podwójnym układem wtryskowym D-4S (silnik 4-suwowy, z kombinowanym wtryskiem paliwa nowej generacji) oraz z podwójnym układem zmiennych faz rozrządu VVT-i. Silnik ten osiąga moc wyjściową 296 KM/218kW (wg normy DIN) i moment obrotowy 368 Nm. Współpracuje z silnikiem elektrycznym, który generuje dużą moc, bo aż 200 KM/147 kW (wg normy DIN) dostarczając jednocześnie moment obrotowy na poziomie 275 Nm już od samego rozruchu. Łącznie układ napędowy dostarcza moc wyjściową o wartości 340 KM/250 kW (wg normy DIN), co stawia nowy model GS 450h na najwyższym miejscu wśród wszystkich pojazdów hybrydowych na świecie, a jednocześnie jest jednym z niewielu pojazdów w tej klasie, któremu udało się osiągnąć moc blisko 100 KM z jednego litra pojemności.

Reklama



Dla zwiększenia efektywności nowego modelu GS 450h, w skład układu hybrydowego poza silnikiem spalinowym oraz elektrycznym, wchodzi również generator ładujący wysokonapięciowy akumulator hybrydowy niklowo-wodorkowy o napięciu 288 V. Rozdziałem mocy z silnika spalinowego, silnika elektrycznego oraz generatora zajmuje się przekładnia planetarna. Dodatkowo wszystkim steruje nowy zespół sterujący mocą, którego gabaryty porównywalne są z akumulatorem 12 V, a jednocześnie w porównaniu z modelem RX400h jest on o 63% mniejszy. Zespół sterujący mocą spełnia zadanie falownika, który przetwarza prąd stały o napięciu 288 V z akumulatora hybrydowego na prąd zmienny o napięciu 650 V, który służy do zasilania generatora oraz silnika elektrycznego.

W unikatowym układzie napędowym nowego modelu GS 450h zastosowano hybrydowy zespół napędowy składający się z dwu - stopniowej przekładni redukującej, podobnej rozwiązaniem konstrukcyjnym do małych automatycznych skrzyń biegów, której zadaniem jest przekazanie maksymalnego momentu napędowego w zakresie niskich prędkości obrotowych, co skutkuje niebywałym przyspieszeniem pojazdu. Jednocześnie nowy zespół napędowy charakteryzuje się cichą pracą oraz zapewnia wysoką prędkość jazdy przy minimalnym zużyciu paliwa.

Reklama

Silnik elektryczny, generator, zespół sterujący mocą oraz dwu - stopniową przekładnię redukującą umieszczono we wspólnej niewielkiej i lekkiej obudowie. Inżynierowie działu rozwoju Lexusa poświęcili wiele czasu, aby na platformie nowego modelu GS zmieścić kompletny układ napędu hybrydowego. W rezultacie udało się stworzyć zespół napędowy, który jest zaledwie o 1 cm dłuższy od 6-biegowej mechanicznej skrzyni biegów montowanej w modelu IS.



Po raz pierwszy na świece, zastosowano przekładnię E-CVT (przekładnia planetarna sterowana elektronicznie) oferującą tryb sekwencyjny. W celu zwiększenia kontroli nad pojazdem oraz zapewnienia jeszcze głębszych doznań ze sportowego stylu jazdy nowym modelem Lexusa, każdej sekwencyjnej zmianie przełożeń towarzyszy jednoczesne hamowanie silnikiem, co daje porównywalne odczucia przy jeździe z klasyczną automatyczną skrzynią biegów.

Nowy model GS 450h przyspiesza płynnie do prędkości maksymalnej 250 km/h, bez charakterystycznych “zrywów” dla klasycznych skrzyń biegów. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mil/h) w 5.9 sek., z 80 km/h (50 mil/h) do 120 km/h (75 mil/h) w 4.9 sek.

Jednocześnie model GS 450 h zużywa znacznie mniej paliwa w porównaniu z innymi samochodami V8 klasy wyższej. Zużycie plasuje się na poziomie 7.9 l/100km w cyklu mieszanym, podobnie jak w samochodach mniejszych niższego segmentu. Ponadto nowy Lexus ma mniejszą emisję CO2 na poziomie 186 g/km, co jest porównywalne z ekonomicznymi silnikami 4-cylindrowymi o zapłonie samoczynnym. Model GS 450h ma również najniższą emisję związków NOx i węglowodorów HC (0.01 g/km) wśród wszystkich pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi.

DYNAMIKA JAZDY
Pomimo zwiększenia sztywności nadwozia oraz zastosowania napędu hybrydowego, dzięki zastosowaniu silnika spalinowego o pojemności 3.5 litra w układzie widlastym V6, który jest lżejszy o 17% od silnika o pojemności 4.3 litra w układzie V8, udało się osiągnąć w nowym modelu GS trzeciej generacji idealny rozkład masy 50:50 pomiędzy przednią i tylna osią (łącznie z kierowcą) oraz znacznie mniejszy moment bezwładności pojazdu w porównaniu z modelem GS 430. Powyższe zmiany przyczyniły się do poprawy dynamiki pojazdu.



Znaczny wpływ, na zwiększenie przyczepności oraz wzrost przekazywanego momentu napędowego na tylne koła, ma prawidłowe umieszczenie akumulatora hybrydowego bezpośrednio nad tylna osią oraz zastosowanie mechanizmu różnicowego z ograniczonym poślizgiem.

Działając w pętli sprzężenia zwrotnego, układ progresywnej zmiany przełożenia (VGRS), w zależności od prędkości jazdy dobiera właściwie przełożenie w układzie kierowniczym
z elektrycznym wspomaganiem (EPS). Układ progresywnej zmiany przełożenia (VGRS), który jest zintegrowaną częścią układu AVS oraz zintegrowanego układu stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM), pomaga zachować stabilność pojazdu oraz zwiększa pewność prowadzenia auta.

Adaptacyjny układ zmiany charakterystyki zawieszenia (AVS) będący częścią wyrafinowanego przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami oraz wielowahaczowego tylnego zawieszenia, pozwala właściwie dobrać charakterystykę zawieszenia w zależności od wybranego trybu sportowej lub komfortowej pracy układu.

Wybierając tryb “sport” następuje automatyczna zmiana charakterystyki tłumienia amortyzatorów przyczyniająca się do zmniejszenia przechyłów poprzecznych nadwozia. Jednocześnie układ VGRS zmniejsza przełożenie w układzie kierowniczym z elektrycznym wspomaganiem (EPS), dzięki czemu kierowca uzyskuje większe wyczucie układu kierowniczego.



Ponadto, w celu zapewnienia właściwego komfortu podróżowania nieliniowa modulacja charakterystyki zawieszenia pozwala dobierać właściwie charakterystykę tłumienia oddzielnie dla każdego amortyzatora.

BEZPIECZEŃSTWO
Nowy model GS 450h na dzień dzisiejszy został wyposażony we wszystkie dostępne na rynku układy bezpieczeństwa czynnego oraz biernego. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS)* dobiera właściwie siłę napięcia przednich napinaczy pasów bezpieczeństwa, natomiast układy wspomagające hamowanie pomagają zmniejszyć skutki kolizji oraz zminimalizować obrażenia pasażerów siedzących w pojeździe. Dodatkowo układ adaptacyjny automatycznej kontroli prędkości*, oblicza właściwą prędkość nowego GS 450h względem pojazdu poprzedzającego.
* - niedostępny na niektórych rynkach, w tym w Polsce
Przyczyniając się do poprawy stateczności pojazdu oraz zapewnienia właściwej przyczepności niezależnie od nawierzchni drogi, nowy model Lexusa GS 450h wyposażono w szereg najnowszych rozwiązań technicznych takich jak: zintegrowany układ zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM), zespolony układ przeciwblokujący kół (ABS), układ elektrycznego rozdziału siły hamowania (EBD), układ przeniesienia napędu (TRC), układ stabilizacji toru jazdy (VSC), układy bezpieczeństwa czynnego z adaptacyjnym układem zmiany charakterystyki zawieszenia (AVS) oraz układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem wraz z funkcją zmiennego przełożenia przekładni kierowniczej (VGRS).




Nowy model GS 450h zapewnia najwyższe w swojej klasie bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, które zapewniają: dwie czołowe poduszki powietrzne dwustopniowego działania, dwie poduszki kolanowe, kurtyny powietrzne (dla pasażerów siedzących na przednich i tylnych fotelach) oraz poduszki boczne (cztery, opcjonalnie dla pasażerów siedzących z tyłu). Dla lepszej oceny siły zderzenia bocznego model GS 450h wyposażono dodatkowo w cztery czujniki boczne umieszczone w drzwiach.

Ponadto na przednich fotelach oraz na zewnętrznych fotelach tylnej kanapy zamontowano napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły naciągu.

WZORNICTWO I WYRAFINOWANIE
Nowy model flagowy GS 450h trzeciej generacji, stworzono według nowej stylizacji nadwozia jak i wnętrza opierającej się na kształcie finezyjnej litery L.

Chcąc wyróżnić nowy model GS 450h spośród innych modeli GS, styliści Lexsusa podkreślili niepowtarzalny charakter modelu flagowego, dodając wkomponowany w linie nadwozia tylny spoiler pokrywy bagażnika, dyskretny napis “hybrid” zdradzający nowatorski hybrydowy układ napędowy oraz 18-calowe obręcze kół ze stopu aluminium.

Aby sprostać oczekiwaniom nabywców, inżynierowie ośrodka rozwojowego Lexusa wciąż poszukują nowych rozwiązań, takich jak ergonomiczne rozmieszczenie przycisków, powiększenie ilości schowków oraz zastosowanie licznych mechanizmów zwiększających wszechstronność oraz komfort przedziału pasażerskiego nowego GS 450h.



WYGODA ORAZ ROZRYWKA
W celu zapewnienia najwyższego komfortu oraz maksymalnej wygody wewnątrz pojazdu, nowy model GS 450h wyposażono w szereg zaawansowanych technicznie rozwiązań. Projektanci Lexusa założyli sobie stworzenie wielu przyjaznych dla kierowcy rozwiązań, czego przykładem może być włączenie dodatkowego oświetlenia w momencie otwierania pojazdu za pomocą pilota zdalnego sterowania, które ułatwia zajęcie miejsca zarówno kierowcy jak i pasażerom. Dodatkowo zastosowano przycisk rozruchu nie wymagający użycia klasycznego kluczyka oraz czujniki parkowania, które jednocześnie zwiększają czułość wspomagania układu kierowniczego przy parkowaniu.

Również nowy model Lewusa, poza w pełni elektronicznie sterowaną klimatyzacją, co jest standardem w tym segmencie pojazdów, wyposażono w elektryczną sprężarkę układu klimatyzacji oraz elektryczną pompę płynu chłodzącego, które przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa w porównaniu z klasycznymi układami.

Niezależnie od pory dnia i nasłonecznienia układ sterowania intensywnością oświetlenia (EDC) dobiera poziom oświetlenia zestawu wskaźników Optitron na podstawie otrzymanych informacji z czujniki światła dziennego wbudowanego nad tylną lampą trzeciego światła stop.



Układ nawigacji i rozrywki Lexusa w połączeniu z układem dźwięku przestrzennego Mark Levinson Premium Surround zapewnia najwyższą reprodukcję dźwięku, a specjalnie zaprojektowany zestaw z odtwarzaczem 5.1 DVD pozwala poczuć się jak w teatrze. Jednocześnie nowy układ nawigacji satelitarnej z możliwością omijania zatłoczonych miejsc wraz z 7-calowym dotykowym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym oraz możliwością wydawania poleceń głosowych pozwala na obsługę zestawu nagłaśniającego, układu klimatyzacji, nawigacji oraz prowadzenia rozmów telefonicznych za pomocą zestawu głośnomówiącego. Również można wyposażyć pojazd w unikalny układ ułatwiający parkowanie z cyfrową kamerą przekazującą obraz przestrzeni za pojazdem.

OPIS NOWYCH ROZWIĄZAŃ
W dążeniu do doskonałości, nowy model GS 450h wyposażono w szereg unikatowych, niejednokrotnie zastosowanych po raz pierwszy w Europie oraz na świecie, rozwiązań
zarówno w układzie napędowym, podwoziu jak i innych układach zwiększających komfort i bezpieczeństwo.

Silnik D-4S (silnik 4-suwowy, z kombinowanym układem wtryskowym)
Do napędu nowego GS 450h, po raz pierwszy na świecie, posłużył silnik o pojemności skokowej 3.5 litra w układzie widlastym V6 posiadający kombinowany układ wtryskowy. Taki układ łączy cechy wtrysku bezpośredniego z wtryskiem pośrednim i wpływa korzystnie na zmniejszenie zużycia paliwa przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń.

Przekładnia planetarna E-CVT z trybem sekwencyjnej zmiany przełożeń
Unikalne w skali światowej rozwiązanie przekładni hybrydowej nowego Lexusa GS 450h pozwala na sekwencyjna zmianę przełożeń podobną do tej znanej z automatycznych skrzyń biegów.



Elektronicznie sterowana klimatyzacja
Nowy Lexus GS 450h jest pierwszym pojazdem w swoim segmencie, który wyposażono w elektronicznie sterowaną klimatyzację z elektryczną sprężarką oraz elektryczną pompą płynu chłodzącego, które nie obciążają silnika spalinowego, a tym samym wpływają znacznie na zmniejszenie zużycia paliwa w porównaniu z klasycznymi układami.

Układ sterowania intensywnością oświetlenia (EDC) (również w modelu GS 430/300)
Na podstawie otrzymanych informacji z czujnik światła dziennego wbudowanego nad tylna lampą trzeciego światła stop, układ ten niezależnie od pory dnia i nasłonecznienia dobiera poziom oświetlenia zestawu wskaźników Optitron.

Poduszki kolanowe (również w modelu GS 430/300)
Do wyposażenia standardowego GS 450h wprowadzono dwie poduszki kolanowe, co stanowi ewenement w tym segmencie.

Układ hybrydowy Lexusa
Lexus GS 450h to pierwszy na świecie pojazd klasy wyższej wyposażony w hybrydowy układ napędowy.

Wspomaganie parkowania z czujnikami odległości – z podpowiadaniem manewru kierownicą (również w modelu GS 430/300)

Przednie czujniki ułatwiające parkowanie w nowym modelu GS 450h skanują przestrzeń odpowiednio do skrętu koła kierownicy, przez co lepiej rozpoznają przeszkody. W dodatku nowy układ poza klasycznym rozpoznawaniem przeszkód wyświetla instrukcje ułatwiające kierowcy manewrowanie kierownicą.



Monitor ułatwiający parkowanie (również w modelu GS 430/300)
W celu ułatwienia parkowania tyłem, nowy model GS 450h wyposażono w cyfrową kolorową kamerę przekazującą obraz z przestrzeni za pojazdem.

Układ dźwięku przestrzennego z odtwarzaczem DVD
Nowy model GS 450h jest pierwszym na świecie samochodem tej klasy wyposażonym w system dźwięku przestrzennego Dolby digital 5.1 lub DTS 5.1 uznanej firmy Mark Levinson, połączony z odtwarzaczem filmów DVD.

Hybrydowy układ napędowy z dwustanową przekładnia redukującą
Nowatorskie rozwiązanie umożliwiające wybór spośród dwóch różnych przełożeń dwustanowej przekładni redukującej, podobnej rozwiązaniem konstrukcyjnym do niewielkich automatycznych skrzyń biegów, zapewnia przekazywanie maksymalnego momentu napędowego przy niewielkich prędkościach jazdy, który ma wpływ na przyspieszanie pojazdu. Dodatkowo wyższe przełożenie ma znaczący wpływ na obniżenie hałasu przy wyższych prędkościach podróżnych z jednoczesnym zmniejszeniem zużycia paliwa.

Zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu VDIM (również w modelu GS 430/300)
Zastosowany w nowym modelu GS 450h zintegrowany układ stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM), to najbardziej wyrafinowany układ stabilizacji pojazdu na świecie. Obok wymiany informacji pomiędzy układem adaptacyjnym zmiany charakterystyki zawieszenia (AVS) a układem progresywnej zmiany przełożenia przekładni kierowniczej (VGRS), układ VDIM może przewidzieć sytuacje utraty stabilności pojazdu i w porę im zapobiec lub zmniejszyć ich skutki do minimum.