Red. : Auto z napędem hybrydowym co to tak naprawdę jest? Czym charakteryzuje się taki samochód i jakie są walory korzystania z tak nowatorskich rozwiązań technologicznych? Proszę przybliżyć jak pracuje hybrydowy silnik Lexusa?

Reklama

MM:Napęd hybrydowy brzmi tajemniczo, a to - choć bardzo zaawansowana technologia - bardzo proste: tradycyjny silnik benzynowy i silnik elektryczny. W czasie jazdy pracuje: albo tylko silnik elektryczny, albo tylko silnik spalinowy, albo oba jednocześnie. W czasie ruszania, jazdy z niewielkimi prędkościami lub podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia samochód napędzany jest tylko przez silnik elektryczny.W czasie normalnej pracy układu napędowego, układ rozdziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół pojazdu oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny oraz ładuje akumulator. Samochód napędzany jest z obu silników: silnika spalinowego i silnika elektrycznego. Podczas zwalniania lub hamowania, silnik spalinowy zostaje wyłączony, a silnik elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego zespołu napędowego. Samochodu z napędem hybrydowym nie trzeba więc ładować.Najważniejszym walorem korzystania z takiego napędu jest zredukowana do minimum emisja szkodliwych substancji oraz oszczędność paliwa. Silniki spalinowe tych samochodów są jednak bardzo dynamiczne, więc te dwie wymienione wartości zależą od charakteru jazdy i potrzeb użytkownika. Na niewielkich wzniesieniach można wcisnąć EV ( czyli jazdę tylko na silniku elektrycznym), a uniknie się zwiększonego poboru paliwa. Z EV mamy wystarczającą ilość mocy, aby wjechać na szczyt, a zjeżdżając, zregenerujemy wykorzystaną energię. Przed uruchomieniem auta w garażu bądź przed wjazdem do niego można także włączyć tryb EV, dzięki czemu powietrze pozostanie czyste i wolne od spalin. Jeśli wracamy do domu późno w nocy lub musimy wyjechać skoro świt, pamiętajmy o włączeniu cichego trybu EV – na pewno nie obudzimy śpiących sąsiadów



Red. : Kiedy powstało i skąd wziął się pomysł, żeby zaprojektować pierwsze hybrydowe auto?

MM:Pierwsze samochody z napędem hybrydowym trafiły do seryjnej produkcji już w 1997 roku. Toyota Motor Corporation, jako pierwsza firma motoryzacyjna na świecie, po wieloletnich doświadczeniach zastosowała napęd hybrydowy w samochodzie Prius. Po kilku latach w napęd hybrydowy wyposażono pierwszy samochód w klasie premium - Lexusa RX. W kolejnych latach napęd hybrydowy otrzymał model GS oraz LS. Jesteśmy w przededniu premiery najnowszego modelu Lexusa z napędem hybrydowym - najmniejszego w gamie, w segmencie C-premium - Lexusa CT200h.Filozofia Lexusa zawsze polegała na tworzeniu samochodów, które poprzez odpowiednią, inteligentną i łatwą w obsłudze technologię ustalają nowe granice zaawansowanego ich projektowania, jednocześnie pamiętając, że w centrum zainteresowania marki zawsze znajduje się klient.

Reklama

Red. :Czy można powiedzieć, że Lexus to zaawansowana technologicznie ekomarka?

MM:Kierowcom aut klasy premium, podobnie jak innym użytkownikom, leżą na sercu ogólnoświatowe problemy. Tak samo jak wszyscy pragną samochodów mniej zanieczyszczających środowisko i bardziej efektywnych. Oczywiście wymagają też najlepszych osiągów, największej wygody, bezpieczeństwa i najwyższej jakości, którymi charakteryzuje się marka premium.
Dzięki płynnemu współdziałaniu elektrycznych i benzynowych źródeł mocy zaawansowana technologia hybrydowego napędu Lexusa zapewnia nie tylko zadziwiające osiągi, ale też większą efektywność zużycia paliwa i znaczne zmniejszenie emisji spalin.

Reklama

Red. :Czy hybryda to tylko lifestylowy luksus czy ekologiczne auto przyszłości rynku motoryzacyjnego?

MM:Powiedzenie, że technologia napędu hybrydowego to jedyne, najlepsze rozwiązanie w kontekście światowego problemu emisji spalin przez samochody, mijałoby się z prawdą. Niemniej jednak, hybrydowy napęd Lexusa jest zdecydowanie pozytywnym krokiem na drodze ku szybkiemu i radykalnemu ograniczeniu zużycia paliwa i emisji w świetle dzisiejszej technologii motoryzacyjnej oraz infrastruktury paliwowo-energetycznej.



Red. : Co Polacy myślą o hybrydowym napędzie? Dlaczego wiedza przeciętnego Polaka ma temat ekojazdy i dbałości o środowisko naturalne jest tak mała?

MM:Samochody z napędem hybrydowym są droższe od tradycyjnych, ale nie to najbardziej niepokoi klientów. Wydaje się, że zbyt zaawansowana technologia sprawia, że klienci obawiają się problemów z serwisem i ewentualnymi naprawami. A tak naprawdę - serwis i obsługa aut z napędem hybrydowym jest taka sama jak tradycyjnych. Nie zanotowaliśmy żadnych problemów z tym napędem.

Red. :Obalając jeden z mitów, jakoby hybrydowe samochody nie były dynamiczne proszę opowiedzieć jakie osiągi charakteryzują tego typu samochody? Jak wygląda inteligentnie współgrający tandem silnika spalinowego i silników elektrycznych? Czy kochający sportową jazdę kierowca może z satysfakcją prowadzić ekofurę?

MM:Oczywiście, że są dynamiczne: np. płynne przyspieszenie GS 450h od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 5,9 s, natomiast od 80 km/h do 120 km/h– 4,7 s. Prędkość maksymalna to 250 km/h.
Niemniej jednak GS 450h jest o wiele bardziej oszczędny pod względem spalania niż porównywalne sportowe sedany. W cyklu mieszanym spala 7,9 l/100 km, co odpowiada zużyciu paliwa samochodów benzynowych dwa segmenty niżej. Ponadto hybrydowy sedan Lexusa emituje tylko 186 g/km CO2, czym może się równać z 4-litrowymi oszczędnymi dieslami z tego samego segmentu. Należy też wspomnieć nadzwyczaj niskie poziomy emisji NOx i HC, które razem wynoszą poniżej 0,01 g/km.

Red. :Jakieś minusy? Spotkałam się z opinią, że jeszcze ciągle istnieje problem kontroli i naprawy aut? Jak w Polsce – po naszych drogach jeździ przecież już 1000 hybrydowych aut - rozwiązany jest ten problem w praktyce? Czy koszty utrzymania takiego auta są wyższe niż koszty utrzymania samochodu spalinowego porównywalnej klasy?

MM:Do kosztów utrzymania auta wliczamy także paliwo, a skoro samochód jest bardziej oszczędny....Ponadto na hybrydowy napęd Lexusa gwarancja wynosi 5 lat lub 100.000 km przebiegu. Ceny przeglądów sa porównywalne do cen samochodów z napędem tradycyjnym.



Red. :Wkrótce pojawi się kolejne dziecko o hybrydowym sercu. Kierowane do nieco innej niż dotychczasowe modele grupy docelowej? Auto ma być podobno dużo tańsze? Proszę zdradzić więcej szczegółów na temat najmniejszej na rynku hybrydy 2011 roku?

MM: Lexus CT200h - takie będzie oficjane imię - jest skierowany do trochę młodszego klienta, chociażby z powodu jego rozmiarów. To auto w klasie C, bardzo odważnie zaprojektowane, świetnie wykończone z rewelacyjnym zawieszeniem. Jego cena będzie oczywiście niższa od dotychczas najmniejszego Lexsa IS.

Red. :Dlaczego polski rząd nie wspiera firm, które tak znacząco dbają o środowisko? Dlaczego nie ma w Polsce ulg dla kierowców hybrydowych wózków? Hybrydowych taksówek? Jak sytuacja wygląda w innych państwach?

MM:Rządy krajów rozwiniętych Europy Zachodniej wprowadziły znaczące ulgi przy zakupie samochodów hybrydowych: np. w Wielkiej Brytanii do 5000 Eur, we Francji dla taksówkarzy - 3000 Eur, osób prywatnych - 2000 Eur. Dofinansowanie otrzymują Skandynawowie a Czeci, Słowacy i Rumuni - jeśli zezłomują auto o wysokiej emisji CO2 i zakupią samochód z napędem hybrydowym - także. Polska stanowi niestety czerwoną wyspę na tej mapie.

Red. :Na koniec poproszę o małą wyprawę w futurystyczny świat motoryzacji? Jak będzie wyglądało auto przyszłości, jak i gdzie będziemy się poruszać?, Czy silniki hybrydowe wyprą zupełnie inne rozwiązania?

MM:Początkowo istniały wątpliwości, czy hybrydowe układy napędowe mają wystarczający potencjał, aby stać się przełomowymi technologicznie. Teraz jednak wielu znanych producentów samochodów planuje stworzenie własnych napędów hybrydowych.
W świetle gwałtownie zmieniających się uwarunkowań ekologicznych i ekonomicznych Lexus cały czas traktuje napędy hybrydowe jako „technologię perspektywiczną”. Istnieją różne teorie na temat tego, ile jeszcze lat pozostało, zanim wyczerpią się zasoby możliwej do wydobycia ropy naftowej. Obecnie uważa się, że nastąpi to za około 50 lat. Dlatego technologię napędu hybrydowego Lexusa stworzono specjalnie z myślą o przyszłości transportu niewykorzystującego benzyny.

Napęd hybrydowy taki jak Lexusa jest „pionierem” wśród układów napędowych przyszłości. Jego elastyczność umożliwia połączenie silnika elektrycznego z jednostkami produkującymi energię elektryczną. Mogą one wykorzystywać biopaliwa, olej napędowy, paliwa syntetyczne, sprężony gaz ziemny. Co więcej, gdy zostaną rozwiązane obecne problemy z produkcją wodoru, nowoczesna technologia hybrydowego układu napędowego Lexusa będzie się idealnie nadawać do wykorzystania elektryczności generowanej przez ogniwa paliwowe. Jest oczywiste, że jedną z najczystszych metod napędzania samochodu jest wykorzystanie energii elektrycznej. Gdy ta energia jest uzyskiwana metodą odzyskiwania energii hamowania (w tradycyjnych układach napędowych zwykle rozpraszanej w postaci ciepła), nie dochodzi do utraty energii, ani podczas jej generowania, ani przenoszenia mocy napędowej.


Anegdotka - Jerzy Kryszak wyjeżdżając z parkingu hybrydowym RX-em usłyszał od dozorcy: "patrz pan, taki luksusowy samochód, a trzeba pchać!". Pracował tylko silnik elektryczny, więc jechał bezgłośnie.