Japonia podobnie jak reszta świata dostała kręćka na punkcie ekologii. Każdy producent ma różne pomysły na to jak być zielonym…

Zdaniem Mitsubishi motoryzacja w przyszłości będzie elektryczna. Właśnie z okazji salonu w Tokio japoński koncern wymyślił nawet specjalne hasło "The EV: Its dawn and future" , czyli "Pojazdy elektryczne: historia i przyszłość".

Pierwsza światowa premiera spod znaku trzech diamentów ("mitsu" znaczy po japońsku trzy, a "hishi" diamenty) to Concept-PX-MiEV napędzany nowym systemem Mitsubishi Plug-in Hybrid, który znacznie zwiększa częstotliwość jazdy samochodu hybrydowego w trybie elektrycznym. Dzięki temu auto potrzebuje zaledwie około litra paliwa na 50 km.

Mitsubishi Concept PX-MiEV to samochód koncepcyjny nowej generacji nowoopracowanym systemem kontroli dynamiki pojazdu Mitsubishi S-AWC (Super All Wheel Control), który wykorzystując układ E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control - elektryczna kontrola znoszenia) przenosi moment obrotowy na tylne lewe i prawe koło.

Przednie i tylne koła Mitsubishi Concept PX-MiEV’s są napędzane dwoma elektrycznymi silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi. Pojazd wyposażono też w 1,6 litrowy silnik spalinowy DOHC MIVEC, który może napędzać przednie koła i służyć jako generator. Dodatkowo, pojazd cechuje nowo opracowany hybrydowy system Mitsubishi Plug-in, w którym elektroniczny układ elektryczny automatycznie przełącza się na optymalny tryb jazdy stosownie do warunków drogowych i dostępnej energii akumulatora.

Ciekawostką jest też wnętrze nazwane "cocochi" (to gra słów oparta na japońskim przymiotniku "przytulny"), które zapewnia pasażerom wygodną przestrzeń w kabinie, jak również wiele innych najnowszych technologii bezpieczeństwa.

Mitsubishi i-MiEV CARGO to prototyp elektrycznego auta użytkowego oparty na dostępnym już w ofercie samochodzie i-MiEV. Dzięki znacznemu powiększeniu przestrzeni z tyłu pojazdu wzrastają jego możliwości transportowe. Przestrzeń wewnątrz tylnej części pojazdu ma kształt sześcianu, dlatego użytkownik może w dowolny sposób przystosować ją do swoich potrzeb. Krótko mówiąc powstał samochód elektryczny do pracy i wypoczynku.

Mazda zamierza do 2015 r. zmniejszyć o 30 proc. średnie zużycie paliwa swoich samochodów. Jakim cudem? Np. przez nowe dwa nowe silniki - benzynowy i wysokoprężny. Pierwszy w trójce spali tyle co w dwójce, drugi napędzając szóstkę spali tyle co malutka mazda2. Gwiazdą salonu w Tokio jest też zupełnie nowy automat.

>>>Tu znajdziesz wszystko o nowościach Mazdy

Lexus to sportowy prototyp LFA - największa i wyczekiwana premiera tego producenta. Auto trafi do sprzedaży pod koniec 2010 roku. Napęd to dziesięciocylindrowy motor 4.8 l w układzie V zamontowany z przodu. Moc 553 KM i 480 Nm momentu obrotowego z którego 90 proc. kierowca dostaje od 3700 do 9000 obr./min.

p

Silnik oddaje moc na tylną oś przez 6 biegów, automatycznej, sekwencyjnej skrzyni biegów, którą można ustawić w 4 trybach pracy. Podwozie LFA w dużej części składa się z włókien węglowych. Auto o długości pond 4,5 waży ledwo 1480 kg. Osiągi? Zanim szepniesz 4 (3,7 s) auto mknie setką. Zabawa kończy się przy 325 km/h.

Lexus już zbiera zamówienia na swoją najnowszą zabawkę i trzeba się pospieszyć bowiem produkcja będzie ograniczona do 500 sztuk. Cena - 375 tys. dolarów.

Na stoisku Hondy, które powstało na największej powierzchni wystawienniczej przewidzianej dla jednej marki, można podziwiać samochody, motocykle, maszyny i inne urządzenia. Wszystkie te wspaniałości japoński koncern przedstawia pod hasłem "Tworzenie innowacji" (Creating the never before).

Sekcję samochodów poświęcono pojazdom hybrydowym - najlepszemu według Hondy rozwiązaniu problemów ekologicznych na chwilę obecną. Do modelu Insight dołączą: debiutująca Honda CR-Z Concept 2009 (hybryda) oraz model SKYDECK - sześcioosobowy pojazd hybrydowy. Na wystawie lśnią też zupełnie nowe modele: STEP WGN i STEP WGN SPADA (premiera rynkowa obu wersji zaplanowana na październik 2009 roku w Japonii), a także Honda CIVIC TYPE R EURO (premiera rynkowa w Japonii zaplanowana na listopad 2009 roku).

Strefa motocykli to model CB1100, czyli maszyna która odsłania przed zwiedzającymi potencjał 4-cylindrowego silnika chłodzonego powietrzem. Kolejna maszyna to debiutujący w Japonii, sportowo-turystyczny VFR1200F. Na wystawie bryluje też VFR1200F wyposażony w pierwszą na świecie dwusprzęgłową skrzynię biegów (Dual Clutch Transmission), przeznaczoną dla sportowych motocykli o dużej pojemności silnika. Są też skutery w dodatku ekologiczne - PCX z funkcją auto start-stop oraz całkowicie Elektryczny EVE-neo.