Niesamowity huk śmigieł… Na pokładzie usiadł wojskowy helikopter… Łopaty jeszcze obracają się przez chwilę… Drobne zamieszanie i jest - mały fiat wyjeżdża z ładowni śmigłowca… Fiat punto evo - ewolucja grande punto. Oto kilka faktów prosto z oficjalnej prezentacji…

>>>Hit techniczy z Włoch!

W punto evo najważniejsze są nowe rozwiązania techniczne, które mają przyczynić się do większej troski o środowisko naturalne. Komorę silnika wypełnią najnowocześniejsze jednostki benzynowe MultiAir (1.4/105 KM i 1.4 Turbo/135 KM) oraz druga generacja turbodiesli Multijet (1.3/75 KM i 1.3/90 KM).

Ktoś zapyta - cóż to takiego to MultiAir? Jest to technologia stworzona i opatentowana przez Fiat Powertrain Technologies, którą Włosi stopniowo wprowadzają do wszystkich silników montowanych w autach Grupy Fiat (niedawno zadebiutowała pod maską Alfy Romeo MiTo). Sercem systemu MultiAir jest elektrohydrauliczny układ sterowania zaworami, który ogranicza zużycie paliwa kontrolując dopływ powietrza bezpośrednio przez zawory wlotowe (nie wykorzystując przepustnicy).

>>>Polska fabryka Fiata światowym hitem

MultiAir ogranicza emisję szkodliwych gazów do środowiska o ok. 10 proc. (dzięki ulepszonej kontroli spalania) przy jednoczesnym wzroście mocy i momentu obrotowego (w stosunku do jednostek napędowych poprzedniej generacji). A jeśli już mowa o oszczędzaniu to punto evo dostanie też system Start&Stop, który wyłącza silnik przy zatrzymaniu i włącza go ponownie w momencie ruszania (na przykład na światłach). Układ ten w przypadku obu jednostek MultiAir oraz Multijet (75 KM i 95 KM) znajdzie się w standardzie.

>>>Silniki i samochody z Polski trują najmniej!

W ofercie pozostaną motory 1.2/65 KM oraz 1.4/77 KM (na życzenie dostępny z systemem Start&Stop). Benzynowy, 8-zaworowy silnik 1.4 przystosowano do zasilania gazem ziemnym (77 KM) lub LPG (70 KM).

Kabinę punto evo wypełni 7 poduszek powietrznych (w tym montowana seryjnie poduszka chroniąca kolana kierowcy - jako jeden z niewielu w tym segmencie). Ponadto lista wyposażenia obejmie Hill Holder, czyli asystent kierowcy podczas ruszania pod górę (utrzymuje samochód przez kilka sekund w miejscu, aby nie zjechał on do tyłu), jak również przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, które włączają się w zależności od obrotu kierownicy i ESP.

>>>Abarth 500 R3T - 180 koni w klatce

Nowością na pokładzie evo jest platforma multimedialna Blue&Me-TomTom (bajecznie łatwa w obsłudze - sprawdziliśmy), która pozwala obsługiwać telefon komórkowy (Bluetooth), nawigację i komputer pokładowy. Wszystko przez dotykowy monitor nad centralną konsolą. Na ekranie widać też wskazówki dotyczące stylu jazdy (Eco Drive Info) - dzięki nim kierowca może prowadzić tak by samochód spalał jak najmniejsze ilości paliwa, a tym samym z rury wydechowej uleci znacznie mniej dwutlenku węgla.

>>>Co 35 sekund Polak robi nowy samochód!

Wreszcie uroda - nowe punto evo urosło o 3 cm do 406 cm długości dzięki makijażowi - zmieniony styl zderzaków plus nowe światła przednie i tylne. Wnętrze, czyli tablica rozdzielcza (przejrzysta), siedzenia i oprzyrządowanie to również świeże linie - bardziej eleganckie niż w poprzedniku.

Wszystko to będziecie mogli sprawdzić w listopadzie. Wtedy nowy fiat punto evo prosto z pokładu włoskiego lotniskowca wyląduje w Polsce...