To był debiut nowych reguł opracowanych przez Euro NCAP. Skala pozostała pięciogwiazdkowa, jednak na łączną ocenę składają się od teraz cztery cząstkowe noty a nie trzy jak to było wcześniej. Do punktacji za ochronę dorosłych pasażerów, dzieci oraz pieszych dołączyły oceny za obecność w samochodzie systemów, które pomagają w unikaniu wypadków i minimalizują ich skutki.
Według nowych zasad by samochód zasłużył na wysoką ocenę sumaryczną, musi wykazać się na minimum 4 gwiazdki w każdej z ocenianych kategorii. Z pięciogwiazdkową notą może pożegnać się to auto w którego większości sprzedawanych wersji brakuje w wyposażeniu seryjnym ESP.
>>>Sprawdź, w którym aucie złamiesz kark
Nowością jest też sprawdzanie jak konstrukcja siedzeń chroni dorosłego pasażera przed uszkodzeniami kręgosłupa przy uderzeniu w tył samochodu. Punkty są również przyznawane za "przypominacz" o zapinaniu pasów i układ ograniczający prędkość.
A oto jak nowe zasady sprawdziły się w praktyce. Spośród sześciu samochodów testowanych według zmienionego regulaminu, cztery osiągnęło maksymalny wynik pięciu gwiazdek.Najbezpieczniejszy kwartet to Mazda 6, Mitsubishi Lancer (rozbity w wersji sportback), Toyota Avensis oraz iQ.
Ofiarami nowego systemu ocen padły Citroen C3 Picasso i Subaru Impreza - cztery gwiazdki. Nota została obniżona przez opcjonalny system ESP. Jednak nowy Citroen jest pierwszym autem, który dostał punkty za układ ograniczający prędkość.
Citroen C3 Picasso - ocena całkowita: 4 gwiazdki
- ochrona dorosłych pasażerów: 81 proc.
- ochrona dzieci: 76 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 43 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 40 proc.
Mazda 6 - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 77 proc.
- ochrona dzieci: 81 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 49 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
Mitsubishi Lancer - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 81 proc.
- ochrona dzieci: 80 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 34 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
Subaru Impreza - ocena całkowita: 4 gwiazdki
- ochrona dorosłych pasażerów: 84 proc.
- ochrona dzieci: 73 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 72 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 57 proc.
Toyota Avensis - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 90 proc.
- ochrona dzieci: 86 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 53 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 86 proc.
Toyota iQ - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 91 proc.
- ochrona dzieci: 71 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 54 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 86 proc.
p