Na drogach już królują ford mondeo i VW passat. Fanów zdobywa nowa mazda 6 i honda accord. Za chwilę pojawi się opel insignia - zwycięzca European Car of the Year 2009, czyli najlepszy samochód roku 2009. Francuska motoryzacja wytoczyła niedawno renault lagunę i citroena C5. Z nimi przyjdzie walczyć najnowszej toyocie - łatwo nie będzie, ale tanio skóry nie sprzeda…

>>>Kto obstawiał inaczej, ten stracił!

Trzecia generacja flagowej japońskiej limuzyny zjechała z desek projektowych europejskiego centrum stylistycznego we Francji. Zupełnie inna - bardziej dynamiczna i większa niż poprzednia. Od początku do końca mierzy dokładnie 4765 mm - plus 50 mm.

Ekstra centymetry w długości i szerokości karoserii to więcej swobody zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Bagażnik kombi połyka 543 litrów (sedan mieści 509 l), a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy aż 1609 l. Jak to auto wypada na tle konkurencji? Dziennikarze niemieckiego magazynu "Auto Bild" porównali avensisa kombi - ich zdaniem auto wskakuje między audi A4 avant (490/1430 l) a króla tej klasy, czyli VW passata variant (603/1731 l).

W podsumowaniu sprawdzianu "Auto Bilda" nowa toyota avensis dostała cztery gwiazdki na pięć możliwych. Za mocną stronę auta Niemcy uznali jakość porównywalną do Lexusa, bogate wyposażenie podstawowej wersji i niewiele wyższą cenę niż poprzedniej generacji. Do gustu przypadł też układ jezdny oraz bardziej przestronne i bardziej pojemne wnętrze w porównaniu do starego modelu.

Przyczepili się do nielogicznego wyposażenia - avensis ma na pokładzie wskaźnik podpowiadający najlepszą zmianę biegu, ale nie ma systemu Start-Stop (wyłączanie silnika np. na czas oczekiwania na zielone), który Toyota montuje do swoich mniejszych aut.

>>>Test! Samochody bezpieczne i niebezpieczne

Auto jest już produkowane w Anglii. Z Polski przyjeżdżają silniki i skrzynie biegów. Zakład Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach produkuje wysokoprężne jednostki 2.0/126 KM i 2.2/150 KM lub 177 KM. Zaś w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu powstaje sześciostopniowy automat - to pierwsza taka skrzynia przeznaczona do europejskich osobówek Toyoty z turbodieslem. Benzynowe silniki 1.6/132 KM i 1.8/147 KM wytwarza zakład w Walii, a jednostka 2.0/152 KM jest budowana w Japonii.

Plany? Toyota spodziewa się sprzedać rocznie 115 tys. avensisów. Samochód będzie oferowany niemal na całym świecie - w Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej oraz Oceanii.

Do Polski nowy avensis dotrze w lutym 2009 roku. Do wyboru dostaniemy cztery pakiety wyposażenia - Luna, Sol, Sol Plus i Prestige.

>>>Honda tańsza niż Toyota

Podstawowa Luna ma na pokładzie klimatyzację sterowaną ręcznie, komplet przednich i bocznych poduszek powietrznych, kurtyny boczne i poduszkę chroniącą kolana kierowcy, system stabilizacji toru jazdy VSC, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, audio z odtwarzaczem CD i 6 głośnikami. Tak wyposażony sedan z silnikiem 1.6/132 KM kosztuje od 71,5 tys. zł (kombi jest droższe o 3 tys. zł.)

Najbogatsza wersja Prestige ma na pokładzie układ ostrzegający kierowcę o zagrożeniach (Pre-Crash System). Urządzenie przeszczepiono z lexusa LS. Cena topowego avensisa sedan z benzynowym silnikiem 2.0/152 KM startuje od 100,4 tys. zł, kombi jest droższe 6 tys. zł.

>>>Zobacz, w którym aucie złamiesz kark