Prototyp focusa RS zbudowali ludzie z działu rozwoju Forda zajmującego się inżynierią pojazdów specjalnych i autami Ford Racing. Nad wszystkim czuwał Jost Capito, dyrektor Ford Team RS, prawdziwy guru wyczynowych maszyn. To właśnie pod jego nadzorem narodził się rajdowy focus WRC, który wywalczył dla Forda mistrzostwo świata 2007 wśród konstruktorów.

Co wymyślili tym razem? RS powstał na bazie focusa ST, który obecnie stoi na szczycie kompaktów z Kolonii. Monstrum zamknięte pod wściekle zieloną karoserią ma 2.5 litra i pięć cylindrów w rzędzie poganianych przez doładowanie. Efekt? Nokautujący - 300 KM, 410 niutonometrów. Spece obiecują doskonały stosunek mocy do masy i na dowód wyciągają kwity z wewnętrznych testów. Sprint do setki trwa mniej niż 6 sekund.

Sekret osiągów to nie tylko większe ciśnienie doładowania czy lepszy komputer sterujący motorem. Magicy z Ford RS opracowali dla topowego focusa specjalne wałki rozrządu, zmodyfikowany układ dolotowy i kolektory wydechowe. Cylindry przykrywa nowa głowica.

Focus RS będzie autem przednionapędowym. OK., ktoś powie 300 KM na przedniej osi? To nie może się udać, a jednak - innowacyjny układ zawieszenia przedniego "RevoKnuckle" do spółki z mechanizmem różnicowym dopilnują, by przy gwałtownym starcie nie zerwać przyczepności, nie palić opon bez sensu, nie szarpać, tylko gnać przed siebie…

Wyczynowe zawieszenie, superprecyzyjny układ kierowniczy, szerszy o 40 mm rozstaw kół (19-calowe obręcze aluminiowe owinięte plasterkiem wyczynowej gumy) plus wyostrzone jak brzytwa hamulce zadbają o ekstremalne przeżycia - zawsze i wszędzie. Nieważne, czy na zakręcie, czy na prostej. Ma być stabilnie, bezpiecznie, zwłaszcza przy wysokich prędkościach. Nie ma co - to będzie samochód, pod którym asfalt zawoła o litość.

Kiedy w akcji? Prototyp focusa RS Ford przedstawi światu podczas lipcowej wystawy samochodowej w Londynie. Model produkcyjny poznamy rok później.

Na finał kilka zdań z kroniki motoryzacji. Pierwszy raz znaczek "Ford RS" pojawił się pod koniec lat 60. w Niemczech. Jego historia nabrała pędu w 1970 roku, kiedy na drogi i trasy rajdowe wyjechał escort RS1600.

Przypominamy, że pierwsza generacja focusa RS miała 215 KM. Ostatni samochód wyjechał z fabryki pod koniec 2003 roku - sprzedano 4501 egzemplarzy.

Po 40 latach Ford serwuje nam zapowiedź drugiej generacji focusa RS w unikalnej zielni Le Mans Green zaczerpniętej prosto z epoki kultowego escorta RS1600.