W Genewie światową premierę miał najnowszy citroen C5 tourer czyli kombi. Druga generacja ce-piątki radykalnie odbiega stylem i technologią od poprzednika. Jest bardziej wyrazista, większa, bardziej komfortowa. Krótko mówiąc - wreszcie udało się Francuzom zbudować naprawdę ciekawy samochód klasy średniej. Napęd? Silniki benzynowe - od 127 do 215 koni. Turbodiesle dadzą kierowcy od 110 do 208 koni. Na życzenie wygody podróżowania dopilnuje trzecia generacja hydropneumatycznego zawieszenia tak jak w prezydenckiej limuzynie C6.

Reklama

Druga generacja skody superb to najważniejsza premiera czeskiego producenta. Nowy model urósł wzdłuż, jak i wszerz. Ciekawostką jest nowatorski mechanizm otwierania bagażnika Twindoor, dzięki któremu można podnieść samą pokrywę kufra jak w sedanie lub razem z tylną szybą niczym w liftbackach. Pojemność bagażnika od ponad 560 do 1670 litrów. Twindoor ma też pojawić się w innych limuzynach grupy Volkswagena.

Wnętrze nowej skody superb przypomina czytelny pokład limuzyn Audi. O bezpieczeństwo zadba nawet dziewięć poduszek powietrznych. Elektronika dopilnuje trakcji i komfortu. Co ważne, po raz pierwszy najnowszą limuzynę Skody będzie można mieć z napędem na cztery koła. Pod maską silniki od 105 do 260 KM. W Polsce sprzedaż nowego superba powinna ruszyć po wakacjach. Czesi myślą też o kombi. Ma pojawić się w 2009 roku.

Na koniec z zupełnie innej beczki. Ekologia i opony. Koncern Goodyear zdradził w Genewie nad czym pracują jego laboratoria. O planach opowiedział Philippe Degeer - wiceprezes ds. produktów konsumenckich EMEA The Goodyear Tire & Rubber Company…

Reklama

"Goodyear opracowuje nowa technologię wypełniacza opartego na biomateriałach. To projekt, nad którym Goodyer pracuje razem z BMW i włoską firmą badawczą Novamont . Nasz projekt jest dotowany przez Komisję Europejską jako część programu Unii Europejskiej pod nazwą Life-Environment.

Celem naszego przedsięwzięcia jest stworzenie opony o wyjątkowo niskim oporze toczenia z materiałów ekologicznych. Jednym z głównych celów projektu jest opracowanie nowego, opartego na biomateriałach wypełniacza, jako alternatywy dla tradycyjnych materiałów stosowanych w oponach. Nowy wypełniacz, który jest wytwarzany ze skrobi kukurydzianej, może mieć ogromny wpływ na środowisko i spowodować redukcję emisji dwutlenkuwęgla w trakcie produkcji.

Spójrzmy na ekran. Pierwszym wypełniaczem, jak wszyscy wiemy, przez wiele lat była sadza. Krzemionka została wprowadzona później w latach dziewięćdziesiątych. Zarówno sadza, jak i krzemionka pochodzą z zasobów nieodnawialnych, a także zużywają nieodnawialne bogactwa w trakcie procesu produkcji .

Goodyear przewiduje częściowe zastąpienie sadzy i krzemionki przez nową generację biowypełniacza wykonanego ze skrobi kukurydzianej. Pierwsze wyniki pokazują, że proces produkcyjny nowych, opartych na biomateriałach wypełniaczy, pozytywnie wpływa na bilans dwutlenku węgla. Na każdym kilogramie wyprodukowanego wypełniacza oszczędza się 0,62 kilograma dwutlenku węgla".