Czy droższa nawigacja to lepsza nawigacja? Niekoniecznie! Choć urządzenia, które kosztują więcej niż 1500 zł, prezentują dobry poziom techniczny, to wiele zależy od jakości map. Cóż nam po doskonałym sprzęcie, skoro zainstalowana mapa ma wiele niedociągnięć i rażących błędów?

Nawet w droższym sprzęcie dodawana jest oddzielna szczegółowa mapa Polski. To dobrze, ale i źle: dobrze, bo dzięki dodatkowej mapie podróżowanie po naszym kraju jest znacznie wygodniejsze. Źle, bo jadąc za granicę, musimy ustawiać urządzenie dwa razy: na jednej mapie drogę do granicy, a na drugiej od granicy. Warto zapamiętać przejście graniczne.

Jadąc przez Polskę, lepiej przełączyć się na dokładniejszą, oddzielną mapę Polski i wyznaczyć drogę do zalecanego przejścia granicznego. Zainstalowana w nawigacji mapa Europy wcale nie oznacza, że możemy bez problemów wyznaczać trasy na całym kontynencie.

Specyficzną wpadkę zaliczył TomTom. Nie wiadomo czemu, producent podzielił mapę Europy na dwie części, które nie mogą pracować jednocześnie. Kłopot z wyznaczeniem trasy do stolicy Francji sprawiała także AutoMapa, więc użytkownicy powinni spodziewać się (miejmy nadzieję!) szybkich poprawek.

Możliwość aktualizacji aplikacji staje się wówczas nieoceniona. Prócz polskich map cyfrowych innowacyjne rozwiązanie zastosował TomTom, debiutując na rynku z MapShare (system zgłaszania poprawek). To udogodnienie jest warte naśladowania: po pierwsze, sieć dróg się zmienia, po drugie, każde wydanie mapy ma mniej błędów.

Poziom techniczny testowanego sprzętu jest dość wyrównany. Wyposażeniu niczego nie brakuje, a jakość wykonania nie budzi zastrzeżeń. Dominuje trend, że im większy ekran, tym bardziej czytelne wskazania. Ale jak powszechnie wiadomo, nawigacja ma tylko ułatwiać dotarcie do celu, a nie niepotrzebnie rozpraszać uwagę. Co za dużo, to niezdrowo.

Wyższa półka zobowiązuje
Każdą z nawigacji sprawdzono w różnych warunkach. Podczas jazdy samochodem zwrócono szczególną uwagę na szybkość reakcji na zmianę kierunku jazdy, jakość wyświetlanych informacji, komfort odczytu wskazań przy silnym oświetleniu słonecznym, jak i w nocy, a także na stabilność mocowania uchwytów do szyby. Zmierzono czas potrzebny do oszacowania czterech tras o różnej długości (do 100 km, 400 km, 600 km i ponad 1600 km): krajowych i międzynarodowej. Jakość odbiorników GPS testowano zarówno podczas jazdy samochodem, jak i w pomieszczeniu, gdzie dostęp do sygnału był utrudniony.

Jak to działa?
Uwaga na Bluetooth!
Nie każda nawigacja z wbudowanym zestawem głośnomówiącym Bluetooth jest godna polecenia. Sprzęt może mieć kłopoty z połączeniem się z telefonem komórkowym. Należy sprawdzić, czy nasz telefon właściwie współpracuje z urządzeniem nawigacyjnym. Warto też zbadać jakość działania wbudowanego zestawu. Jeśli urządzenie nawigacyjne ma marne głośniki, głos rozmówcy będzie trudny do zrozumienia. Zdarza się także trzeszczenie obudowy nawigacji.

Uwaga na wgrane mapy!
Nie wszyscy producenci wgrywają kompletną mapę Europy do pamięci urządzenia lub na dołączoną kartę pamięci. Najlepszym rozwiązaniem jest dokupienie dobrej karty o większej pojemności lub wgranie na dotychczasową planów tylko wybranych krajów, po których będziemy podróżować. Kupując nową kartę pamięci, zalecamy skorzystać z oferty uznanych markowych producentów. Nośnik wpływa na szybkość pracy sprzętu.

Punkty POI to zaznaczone na mapie miejsca użyteczności publicznej, stacje benzynowe, pomniki itp.

Antena TMC umożliwia odbiór komunikatów drogowych, np. o korkach i zalecanych objazdach. W Polsce ten system jeszcze nie działa.

Przenośne zestawy nawigacji powyżej 1500 zł

Becker Ferrari. Cena 1999 zł

Oto produkt starszej generacji. Plus za pakiet map 37 krajów Europy, prosty system sterowania głosowego i solidny uchwyt mocujący. Słabsze strony to jakość wykonania, wolna praca oraz utrudniony dostęp do punktów POI.

Dobre wskazania nawigacyjne, intuicyjna obsługa, pakiet map, głosowe wybieranie celu podróży.

+ Przeciętna jakość wykonania, spore rozmiary,

- Rozkładana antena GPS, przeciętna mapa Polski.

Blaupunkt Lucca 5.2. Cena 1799 zł

Imponuje łatwa i intuicyjna obsługa. Na dobrej jakości ekranie widać świetne wskazania nawigacji. Minus za spore gabaryty i wolne działanie. Co ciekawe, tylko część map Europy jest wgrana. Komplet 41 krajów jest na DVD.

Bardzo łatwa obsługa, ekran dobrej jakości, duże i przejrzyste ikony, pakiet map Europy.

+ Szybkość pracy, tendencje do chwilowego zawieszania,

- spore gabaryty, przeciętna mapa Polski.

Clarion MAP 770. Cena 2199 zł

Zachwyca szybkość działania nawigacji. Obsługa bez problemów. W zestawie jest pakiet 28 krajów Europy. Słabszą stroną jest wyszukiwanie obiektów typu POI i nieprzemyślany dostęp do regulacji głośności.

+ Szybkość pracy, stabilny uchwyt mocujący, mapy Europy, dość łatwa obsługa, kalkulacja trasy.

- Słaba czytelność ekranu w silnym słońcu, regulacja głośności, wyszukiwanie obiektów POI.

Garmin NUVI 660. Cena 2299 zł

Bardzo udany produkt wysokiej jakości. Garmin wyróżnia się świetnymi wskazaniami kierunku jazdy, intuicyjną obsługą i szczegółową mapą Polski. Słabą stroną jest konieczność wyboru GPMapy lub kompletu map Europy.

+ Szczegółowa mapa Polski, ekran, dość łatwa obsługa, wysoka jakość wykonania, nadajnik FM.

- Do wyznaczenia trasy na terenie Europy trzeba wyłączyć zainstalowaną mapę Polski GPMapa.

MIO C720. Cena 1634 zł

Wzbogacona wersja udanego modelu C520, m.in. o aparat fotograficzny. Uznanie za jakość wykonania i funkcjonalność. Niespodzianką jest wolniejsza kalkulacja trasy niż w tańszej wersji. Minus za regulację jasności ekranu.

+ Wykonanie, funkcje multimedialne, wskazania, komplet map Europy, wyszukiwanie obiektów POI.

- Kalkulacja trasy, nieprzemyślana regulacja jasności ekranu i głośności komunikatów drogowych.

Navigon 7110 Europe. Cena 1999 zł

Uznanie za jakość wykonania i efektowne wzornictwo. Bardzo dobre wskazania ekranu i pomysłowy system wskazywania pasa drogi w Europie Zachodniej. Przeszkadza połyskliwe wykończenie i niezbyt wygodny uchwyt.

+ Sposób wykonania, wyświetlacz wysokiej jakości, dobra obsługa, doskonałe wskazania kierunku jazdy.

- Połyskliwe wykończenie sprzętu, niezbyt wygodny uchwyt mocujący do szyby.

Pioneer AVIC-S2. Cena 1799 zł

Dobry produkt oferowany jest z pakietem map 30 krajów Europy na karcie SD 1 GB. Jakość wskazań jest wysoka, podobnie jak komfort obsługi. Słabą stroną jest mało wygodny sposób wyszukiwania obiektów POI.

+ Wskazania nawigacyjne, jakość wykonania, dość prosta obsługa, Bluetooth.

- Niewygodny uchwyt, odbiornik TMC dostępny jako opcjonalne wyposażenie.

Nokia 330. Cena 1799 zł

Ekran jest czytelny w słoneczne dni, a obsługa nie sprawia szczególnych problemów. Imponuje szczegółowość mapy Polski. Słabą stroną jest zbyt skromne dostosowanie AutoMapy do urządzenia.

+ Wskazania nawigacyjne, czytelny ekran LCD, dobra jakość wykonania, szczegółowa mapa Polski.

- Mało stabilny uchwyt, słabe dostosowanie i błędy programu AutoMapa, kłopot z trasą do Paryża.

Sony NV-U92. Cena 1900 zł

Oto europejska nawigacja sezonu 2007/2008 wg stowarzyszenia EISA. Imponuje jakość wykonania, bardzo duży, czytelny ekran oraz prosta obsługa. Słabszą stroną jest czas kalkulacji trasy i przeciętna mapa Polski.

+ Atrakcyjne wskazania, łatwa obsługa, duży i czytelny ekran, mapa Europy w komplecie, wykonanie.

- Niewielki czas pracy baterii, słabe czasy kalkulacji trasy, przeciętna mapa Polski, brak Bluetooth.

TomTom GO720. Cena 1999 zł

TomTom GO720 jako jeden z nielicznych nie ma możliwości wyznaczenia bezpośredniej trasy z Europy Wschodniej na zachód i odwrotnie. Gdyby nie to, sprzęt wygrałby test jako niemal wzorcowy.

+ Wysoka jakość wykonania, czytelne wskazania, edycja mapy, dogrywanie komend głosowych.

- Konieczność przełączania pomiędzy mapą Europy Wschodniej i Zachodniej, uchwyt mocujący.

NavRoad NR730F. Cena 1799 zł

Duże urządzenie to świetne wskazania nawigacyjne, atrakcyjne możliwości multimedialne, ekran wysokiej jakości, ale i kłopot ze zmieszczeniem. Mapa Polski od Navteq wciąż ma sporo błędów. Rewelacyjna cena.

+ Ekran wysokiej jakości, świetne wskazania nawigacyjne, prosta obsługa, funkcje multimedialne.

- Nieporęczne gabaryty, utrudnione zdejmowanie i wkładanie urządzenia na uchwyt mocujący.

NaviMedia HD701. Cena 2499 zł

Na dużym ekranie dobrze widać wskazania, a większe ikony podnoszą komfort obsługi. Odbiornik GPS funkcjonuje bez zarzutu. Słabe strony to brak dobrej powłoki antyodblaskowej i braki w funkcjonalności AutoPilota.

+ Dobry odbiór GPS, duże ikony na ekranie, możliwości multimedialne, szczegółowa mapa Polski, cena.

- Jasność ekranu, słaba powłoka antyodblaskowa, utrudnione zdejmowanie i wkładanie na uchwyt.

Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy.