Jak powiedział ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski, Warszawa jest jedyną europejską stolicą bez obwodnicy. Efekt jest taki, że ruch, zamiast omijać miasto, koncentruje się w nim. "Program budowy dróg ekspresowych i autostrad powinien się zaczynać od Warszawy, bo okolice stolicy są bardzo mocno obciążone ruchem drogowym. Tak się jednak nie stało. Odcinek autostrady A2 między Łodzią a Warszawą powinien powstać w pierwszej kolejności, a nie w ostatniej" - zaznaczył Furgalski.

Chodzi o harmonogram budowy A2 od granicy z Niemcami do Warszawy - większość drogi jest oddana do użytku, fragment Nowy Tomyśl-Świecko ma być oddany w tym roku, natomiast odcinek między Łodzią a stolicą będzie gotowy ostatni, czyli latem 2012 r.

Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy, a dokładniej do znajdującego się na zachodnim wjeździe do miasta węzła Konotopa, ma być przejezdna przed Euro 2012, a w pełni gotowa jesienią 2012 r. Droga miała powstać przez mistrzostwami, ale w czerwcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od kontraktu z chińskim konsorcjum Covec, które miało budować dwa odcinki tej drogi. Wybrano nowych wykonawców, ale eksperci są sceptyczni, czy uda się im dotrzymać wymaganych przez Dyrekcję terminów.

Ruch z autostrady mają rozprowadzać po mieście budowane odcinki drogi S8 Konotopa - Lotnisko (powinien być gotowy latem 2012 r.) i Modlińska - Marki oraz drogi S2 węzeł Konotopa - węzeł Puławska wraz z odcinkiem węzeł Lotnisko - węzeł Marynarska


(także ma być gotowy w 2012 r.). W trakcie budowy jest także miejski odcinek S8 Salomea-Wolica - to tzw. łącznik od węzła Opacz, gdzie S8 skrzyżuje się z południową obwodnicą Warszawy, do węzła "Salomea", gdzie włączy się w Al. Jerozolimskie. Drogowcy zapewniają, że odcinek będzie przejezdny przed mistrzostwami. Termin oddania zamkniętej inwestycji to koniec sierpnia 2012 r.

W trakcie budowy jest też Most Północny w Warszawie. Ma odciążyć most Grota-Roweckiego, którym w godzinach szczytu przejeżdża nawet 7 tysięcy samochodów na godzinę. Inwestycja będzie kosztowała ok. 1 mld zł. Prace budowlane mają się zakończyć do końca tego roku, a kierowcy pojadą nim prawdopodobnie na początku przyszłego.

Uciążliwa dla kierowców jest rozbudowa drogi krajowej nr 8 - na odcinku od granicy województwa do Radziejowic - do parametrów drogi ekspresowej (chodzi o trasę Warszawa-Katowice). Rozbudowa ma się skończyć w przyszłym roku i kosztować ponad 156 mln zł.

Inną ważną inwestycją realizowaną na Mazowszu przez GDDKiA jest autostrada A2 na odcinku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Koszt budowy 21 km obwodnicy ma wynieść ok. 568 mln zł. To pierwszy odcinek A2 budowany na wschód od Warszawy.

Najważniejszą inwestycją w Radomiu jest przebudowa ulicy Mieszka I, na odcinku od Żółkiewskiego do Aleksandrowicza oraz budowa przedłużenia ulicy Mieszka I od Aleksandrowicza do Ofiar Firleja, gdzie znajduje się cmentarz komunalny. W ramach tej inwestycji powstaje także most na rzece Mlecznej. Szacunkowy łączny koszt prac to nieco ponad 25 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie niecałe 10 mln zł. Inwestycje mają być zakończone do września przyszłego roku.

Natomiast wśród zakończonych w tym roku w Radomiu inwestycji, jedną z najważniejszych była przebudowa prawie dwukilometrowego miejskiego odcinka drogi krajowej numer 12, czyli ul. 1905 Roku na odcinku od Limanowskiego do wiaduktu w alei Grzecznarowskiego. W ramach tej inwestycji powstało także dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Młodzianowską. Całkowita wartość tego projektu to prawie 44,4 mln zł. Miasto otrzymało na tę inwestycję dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości ponad 37,7 mln zł.

Na Mazowszu trwa także przebudowa dróg gminnych i powiatowych. Podczas trzech edycji Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011, w województwie mazowieckim wybudowano lub zmodernizowano ok. 800 km.