Początek wykorzystania silników elektrycznych w branży motoryzacyjnej datuje się na rok 1912, kiedy to Charles Kettering wynalazł rozrusznik elektryczny.

Dziś silniki elektryczne przejmują rolę kluczowych podzespołów samochodowego układu napędowego - najlepszymi przykładami są tu chevrolet volt i bliźniaczy opel ampera.

W samochodach z konwencjonalnymi jednostkami napędowymi silniki elektryczne służą do sterowania fotelami, szybami bocznymi, spryskiwaczami przedniej szyby i innymi funkcjami. Z kolei w hybrydach i samochodach elektrycznych silniki elektryczne wykorzystywane są jako źródło napędu. Energia przechowywana w akumulatorze zasila silnik elektryczny, który napędza koła.

Inżynierowie GM ujawnili właśnie, że źródłem napędu elektrycznego chevroleta sparka, który zadebiutuje na miejskich ulicach w 2013 roku, będzie silnik z magnesem stałym o mocy 85 kW (114 KM).

>>>Chevrolet wyprodukuje model spark EV. Jaka moc?

Produkcją tego elektrycznego serca zajmie się oddział w White Marsh w amerykańskiej fabryce GM w stanie Maryland (nieopodal Baltimore) pod koniec 2012 roku. Także tam będą wytwarzane silniki elektryczne do innych samochodów, które powstaną w przyszłości. 

Obecnie GM wykorzystuje silniki elektryczne jako jeden z podzespołów układu napędowego w dziewięciu samochodach, a są to modele chevrolet volt, chevrolet malibu eco, chevrolet silverado hybrid, buick lacrosse eAssist, buick regal eAssist, GMC sierra hybrid, GMC yukon i yukon denali hybrid oraz cadillac escalade hybrid.