Co zdaniem polskich kierowców wpływa na bezpieczeństwo na drodze? Co ma wpływ na zużycie paliwa? Sprawdził to instytut Pentor na zlecenie Michelin i Statoil...

Z badania wynika, że polscy kierowcy są świadomi tego, że stan techniczny ich auta może w dużym stopniu wpływać na bezpieczeństwo drogowe. Zdaniem większości kierowców o bezpieczeństwie jazdy decydują przede wszystkim sprawne hamulce. Taką opinię wyraziło 77 proc. ankietowanych. Kolejne ważne elementy to układ kierowniczy (39 proc.), pasy bezpieczeństwa (33 proc.) i zawieszenie (30 proc.).

Znaczenie jakości opon rośnie z roku na rok w świadomości kierowców - w porównaniu z 2010 rokiem wzrosło z 30 do 35 proc. 

75 proc. kierowców sprawdza stan techniczny samochodu raz w roku, a najczęstszym miejscem przeglądów są lokalne warsztaty (60 proc.). Co dziesiąty kierowca dokonuje napraw i przeglądów auta w autoryzowanym serwisie. Gdy Polacy ruszają w dalsze podróże, przeglądu technicznego swojego auta dokonuje 76 proc. z nich.

Połowa kierowców przyznaje, że sprawdza poziom ciśnienia w oponach rzadziej niż raz w miesiącu, a 4 proc. - nie robi tego wcale. Pozytywną zmianą jest fakt, że coraz więcej kierowców zna prawidłowy poziom ciśnienia w oponach swojego samochodu. Od 2008 roku systematycznie spada odsetek kierowców, którzy nie potrafią go określić, przez ostatnie 3 lata odsetek ten spadł z 38 do 27 proc.


Mimo, że aż 91 proc. kierowców jest świadomych wpływu ciśnienia w oponach na bezpieczeństwo jazdy, tylko 15 proc. respondentów wskazuje ciśnienie w oponach jako czynnik mający decydujący wpływ na bezpieczeństwo drogowe. Kierowcy zapytani o główne efekty jazdy na źle napompowanych oponach wskazują przede wszystkim szybsze zużycie opon (53 proc.), większe zużycie paliwa (40 proc.) i gorszą przyczepność (30 proc.).

Zdaniem ekspertów nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Testy dowodzą też, że samochód na oponach o ciśnieniu zaniżonym o 1 bar zużywa średnio o 0,5 litra benzyny więcej na każde 100 kilometrów (przy średnim spalaniu 8l/100km). Ponadto, opona o ciśnieniu zaniżonym o 20 proc. (najczęściej spotykany przypadek) ma skrócony przebieg o 20 proc.

Zdaniem kierowców, cztery najważniejsze czynniki wpływające na zużycie paliwa to: rodzaj trasy, pojemność silnika, dynamika jazdy i korki. 

W porównaniu z pomiarami z poprzednich lat, wyraźnie wzrosło postrzeganie znaczenia pojemności silnika, stanu technicznego samochodu oraz stania w korkach, spadło zaś - dynamiki jazdy. 15 proc. kierowców wskazuje ciśnienie w oponach jako istotne dla zużycia paliwa, 23 proc. z nich docenia znaczenie ciśnienia w żywotności opony i w tym zakresie widoczny jest wzrost świadomości (wynik jest o 2 proc. wyższy niż w 2010 roku). 


Zdecydowana większość kierowców stosuje zarówno opony letnie, jak i zimowe - aż 88 proc. ankietowanych zmienia opony. W porównaniu z zeszłym rokiem dwukrotnie spadł odsetek kierowców jeżdżących cały rok na tych samych oponach (z 17 do 9 proc.). Kierowcy są dobrze poinformowani jeśli chodzi o zalety stosowania opon dostosowanych do danej pory roku - zmieniają opony przede wszystkim dla poczucia bezpieczeństwa (71 proc.), lepszej przyczepności (49 proc.) i komfortu jazdy (29 proc.). Ci, którzy decydują się na jazdę na tych samych oponach przez cały rok, postępują tak przede wszystkim ze względów finansowych (41 proc.).

Nowością w tegorocznym badaniu TNS Pentor było pytanie kierowców o to, co wpływa na decyzję przy zakupie danej opony. Najczęstszymi czynnikami jest cena (62 proc.), marka opony (37 proc.) oraz parametry techniczne (27 proc.).

Przeważająca większość kierowców (60 proc.) biorących udział w badaniu wskazała jako swoją preferencję zakupową oponę o zrównoważonych osiągach w trzech kategoriach: bezpieczeństwo, trwałość i oszczędność paliwa.

Badania instytutu Pentor to coś w rodzaju egzaminu polskich kierowców przeprowadzanego tuż przed akcją "Tydzień Dobrego Ciśnienia" - tym roku trwa między 3 a 7 października.

Na 30 stacjach Statoil w całej Polsce, pracownicy Michelin i Statoil sprawdzają ciśnienie w oponach ponad 15 tys. aut i udzielają porad dotyczących utrzymywania prawidłowego ciśnienia i wymiany opon na zimowe. Ponadto pracownicy sieci Euromaster mierzą głębokość bieżników opon, a wolontariusze PCK mierzą chętnym ciśnienie tętnicze.