Serwis otoMoto.pl przedstawił dane z pierwsze półrocze 2011 roku dotyczące trendów panujących na rynku wtórnym samochodów osobowych.

>>>Bat na handlarzy! Koniec fałszowania liczników

Niezmiennie od kilku już lat, rekordy popularności wśród internautów poszukujących samochodu na rynku wtórnym bije Volkswagen, którego dotyczyło w pierwszym półroczu tego roku blisko 3 mln wyszukań przez użytkowników serwisu otoMoto.pl. Zarówno pod względem liczby zamieszczanych ogłoszeń sprzedaży, jak wysyłanych zapytań do bazy ofert, prym wiodą trzy flagowe modele niemieckiego producenta - Golf, Passat i Polo. 

Dużą popularnością cieszyło się również Audi - wśród najczęściej wyszukiwanych aut znalazły się aż trzy należące do tej niemieckiej marki modele - A4, A6 i A3. 

Polacy kochają niemieckie samochody 

Fakt ten potwierdzają dane opublikowane przez serwis otoMoto.pl, pokazujące, jakie samochody cieszą się największą liczbą wyszukań. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli, aż 9 to marki zza naszej zachodniej granicy. Oprócz samochodów VW i Audi, użytkownicy serwisu na rynku wtórnym bardzo często szukali odwiecznego rywala Golfa, czyli Opla Astry. Jeśli chodzi o BMW, nie zaskakuje pozycja serii 3 w pierwszej dziesiątce – to bardzo lubiane i cenione przez Polaków auto. Niespodzianką jest jednak obecność w zestawieniu modelu X5 - jako jedynego przedstawiciela segmentu luksusowych terenówek. X5 uplasował się wyżej nie tylko od popularnej "trójki", ale też Audi A3 i Skody Octavii. Ta ostatnia od lat jest liderem w Polsce, jeśli chodzi o sprzedaż na rynku samochodów nowych, jednak w tym zestawieniu pojawiła się dopiero na 8. miejscu.

Co w sieci krąży?

Porównując I półrocze 2010 i 2011 roku, pierwsza piątka najczęściej wystawianych na sprzedaż marek pozostała bez zmian - oprócz Volkswagena, najchętniej sprzedawane na stronach otoMoto.pl były Opel, Ford, Renault i Audi. W tym samym czasie, serwis otoMoto.pl odnotował duży spadek w rankingu Fiata, który w zeszłym roku uplasował się na 6 miejscu, a w tym roku spadł na ostatnią pozycję top 10 najczęściej wystawianych na sprzedaż marek. Z rankingu wypadła Toyota, a na 7 miejscu w zestawieniu pojawiła się nieobecna w zeszłym roku w pierwszej dziesiątce Skoda. 


Octavia i Fabia znalazły się również w zestawieniu 10 najczęściej oferowanych na sprzedaż modeli. Czołowa trójka sprzedawanych w I połowie 2011 roku modeli również nie uległa zmianie w stosunku do I półrocza 2010 roku. Na czele wciąż utrzymuje się Opel Astra (3 pozycja), ale Opel Vectra odnotował mocny spadek - z 4 na 8 miejsce. Z zestawienia wypadł zupełnie Opel Corsa.

Średnie ceny najbardziej popularnych modeli

Spośród najczęściej wystawianych na sprzedaż modeli VW i Opla - Golfa i Astry, najwięcej oferowano egzemplarzy z 2001 roku. Więcej trzeba było zapłacić za Golfa - średnio 17,3 tys. zł, przy czym za Astrę życzono sobie średnio niecałe 14 tys. zł. Analogicznie, modele trzy lata starsze kosztowały 12,6 tys. zł za Golfa i 8,8 tys. za Astrę. Ciekawostką jest, że większy VW Passat z 1998 roku kosztował niewiele więcej niż Golf z tego samego roku - średnio 13,3 tys. zł. Za model z 2001 roku sprzedający życzyli sobie średnio 20 tys. zł.
Spośród modeli aut najchętniej wystawianych w serwisie w I półroczu bieżącego roku, najmłodsza była Skoda Octavia. Najczęściej sprzedawane roczniki to 2006 i 2007 - średnia cena ofertowa wyprodukowanych w tych latach modeli to odpowiednio 32 tys. zł i 36,7 tys. zł.

Kupujemy stare, ale jare

Według doniesień Samar, średni wiek samochodu jeżdżącego po polskich drogach to 12 lat. Dane serwisu otoMoto.pl nie wskazują, aby coś miałoby się w tej kwestii zmienić - w I połowie 2011 roku, na rynku wtórnym odnotowano największą podaż samochodów wyprodukowanych w latach 1998-2002. 

Najczęściej szukamy samochodów z silnikami o pojemności 1.9 i 2.0. Zdecydowanie więcej pojawia się zapytań o diesle - były one wyszukiwane dwa razy częściej, niż silniki benzynowe. 

"Pojemność silnika w przedziale do 2 litrów jest najczęściej wyborem kompromisowym, pozwalającym na zredukowanie kosztów użytkowania auta" - komentuje Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro. "Moce uzyskiwane przez takie motory umożliwiają stosunkowo komfortową podróż i przyzwoite osiągi, przy zużyciu rozsądnych ilości paliwa. Na taki wybór wpływa z pewnością również fakt, że przy silniku o pojemności większej niż 2000 cm3 wzrasta koszt ubezpieczenia samochodu. Kupując kilkunastoletni samochód trzeba także brać pod uwagę możliwość jego serwisowania i napraw. Dlatego rolę przy decyzji o wyborze wielkości silnika będzie odgrywać także dostępność i koszt części zapasowych. Im popularniejsze silniki, tym koszt części zamiennych będzie niższy, a ich dostępność - większa."