Fachowcy z ADAC wzięli na warsztat 14 opon zimowych różnych producentów w rozmiarach 175/65 R 14 T (indeks prędkości T - do 190 km/h) i 16 opon w rozmiarze 195/65 R 15 T oraz 6 kompletów opon wielosezonowych w rozmiarze 175/65. 

Próby sprawdzały m.in.: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie, zużycie bieżnika, zużycie paliwa i głośność... Testy pozwoliły wyłonić najlepsze i najgorsze opony zimowe…

W tym roku, inaczej niż w poprzednich edycjach testów zimowych, zamiast określeń "szczególnie godna polecenia" lub "zalecane warunkowo" wprowadzono coś w rodzaju szkolnej skali ocen - bardzo dobra, dobra, dostateczna, wystarczająca, niedostateczna. Ocena dobra odpowiada określeniu "szczególnie godna polecenia". Żaden komplet opon nie zbył piątki. 

Do rzeczy! Najpierw rozmiar 175/65 R 14 - takie opony pasują do forda fiesty; opla corsy i innych podobnych. W tej kategorii do testu stanęło 14 kompletów. 

Najlepsze opony zimowe wg raportu ADAC to: Michelin Alpin A4, Continental Contiwintercontact TS800, Dunlop SP Winter Response. Cała trójka chwali się oceną dobrą (szczególnie godna polecenia).

http://www.youtube.com/watch?v=Q1Hh3N1QWEY

Jako zadowalające określono 10 kompletów...


Jako zadowalające określono 10 kompletów - Goodyear Ultragrip 8, Semperit Master-Grip, ESA-Tecar Super Grip 7, Vredestein Snowtrac 3, Uniroyal MS plus 6, Maloya Davos, Firestone Winterhawk 2 Evo, Sava Eskimo S3+, Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3, Ceat Formula Winter. 

Negatywne wyróżnia się w tej grupie Falken Eurowinter HS439. Osiągnął on, podobnie jak jego brat w większym rozmiarze, tylko ocenę "dostateczną". Opona ta na śniegu ma poważne problemy.

Jak wygląda sytuacja wśród większego ogumienia, czyli w kategorii 195/65 R15? Takie opony pasują do volkswagena golfa, skody octavii, audi A4 itp.

W kategorii 195/65 R 15 V notę dobrą (szczególnie godna polecenia) zdobyło sześć produktów - Michelin Alpin A4, Goodyear UltraGrip 8, Dunlop SP Winter Sport 4d, Continental ContiWinterContact TS830, Semperit Speed-Grip 2, Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3.

Continental ContiWinterContact TS830 i Semperit Speed-Grip2 imponują najniższym zużyciem paliwa. Najlepsze oceny na mokrej nawierzchni uzyskał Goodyear UltraGrip8. Dunlop SP Winter Sport 4D również przekonuje do siebie w wielu aspektach i jest ogólnie na równie wysokim poziomie jakościowym. Najmniej zużywa się bieżnik Michelina Alpin A4. Pirelli Winter 190 Series SnoControl serie 3 zdobył wysokie oceny za zachowanie na lodzie.


Osiem kompletów testerzy z ADAC uznali za zadowalające - Nokian WR D3, Vredestein Snowtrac 3, Fulda Kristali Montero 3, Barum Polaris 3, Kleber Krisalp HP2, Kumho I’ZEN KW23, Bridgestone Blizzak LM-32, GT Radial Champion WinterPro.

Tylko wystarczające parametry zdaniem testujących oferuje kierowcom Falken Eurowinter HS439.

Egzaminu nie zdał jeden komplet opon - eksperci ADAC wystawili mu najgorszą ocenę "niedostateczną". Których opon trzeba się wystrzegać? W rozmiarze 195/65 R 15 najsłabiej wypadła opona Trayal Arctica - charakteryzuje ją najwyższe zużycie paliwa, największy hałas - co niebezpieczne - ma poważne problemy na śniegu i lodzie, także na mokrej nawierzchni wypada bardzo słabo.

Opony wielosezonowe? Zdaniem ekspertów ADAC zadowalające osiągi oferuje kierowcom Goodyear Vector 4 Seasons. Pozostałe pięć kompletów zostało określone jako wystarczające a są to Sava adapto, Vredestein Quatrac 3, Kleber Quadraxer, Hankook H730 Optimo 4S i Rigdon All Seasons 120.