Mazda we Frankfurcie odkryła karty i pochwaliła się samochodem, który zmieści w sobie najnowsze wynalazki japońskich inżynierów…

Panie i Panowie oto najmłodsze dziecko tej marki - model CX-5. Auto zostało opracowane na bazie samochodu koncepcyjnego o nazwie minagi, który zadebiutował wiosną w Genewie.

Pod karoserią CX-5 inżynierowie upchali rozwiązania technologiczne Skyactiv, w skład których wchodzą najnowsze silniki benzynowe i diesla Mazdy oraz ręczne i automatyczne skrzynie biegów, karoseria i podwozie. Zdaniem swoich twórców te sześć wynalazków ma przynieść znaczne zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla we wszystkich modelach. 

Wśród silników, w które wyposażona zostanie mazda CX-5 przeznaczona na rynki europejskie, znajdzie się silnik benzynowy Skyactiv-G 2.0 oraz silnik wysokoprężny Skyactiv-D 2.2 dostępny w wersjach "Standard Power" oraz "High Power".

Co potrafią?


Inżynierowie Mazdy chwalą się, że silnik benzynowy Skyactiv o pojemności dwóch litrów ma największy na świecie stopień sprężania 14,0:1. Co to oznacza dla kierowcy? Jak twierdzą mądre głowy z Japonii ma to przełożyć się na - cytujemy - "niezrównaną wydajność". Mówiąc wprost samochód ma zagwarantować wyższe osiągi przy niższym zużyciu paliwa.

Japończycy zaoferują dwa wcielenia nowego benzynowca - w wersji z napędem na przód silnik wyprodukuje 165 KM i 210 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 4000 obr./min. CX-5 z 4x4 pod podłogą dostanie silnik o mocy 160 KM, który zagwarantuje 208 Nm przy 4000 obr./min.


Turbodiesel Skyactiv 2,2 konstruktorzy przedstawiają, jako silnik z najniższym na świecie stopniem sprężania 14,0:1. Producent zaoferuje dwa warianty tej jednostki - wersja High Power o maksymalnym momencie 420 Nm przy 2000 obr./min i maksymalnej mocy 175 KM przy 4500 obr./min. Słabsza wersja Standard Power to 380 Nm przy 1800-2600 obr./min i 150 KM przy 4500 obr./min, zapowiadane średnie spalanie ma wynosić 4,5 l na setkę.

W każdym z tych silników napęd rozrządu jest łańcuchowy. 

Celem stosowania Skyactive jest obniżenie zużycia paliwa w samochodach Mazdy o 30 proc. przed rokiem 2015 (w porównaniu z danymi z 2008 r.). Trzymamy kciuki :)

Informacja dla Greenpeace - docelowa emisja CO2 dla modelu z silnikiem Skyactiv-D 2.2 wynosi poniżej 120 g/km. Zadowoleni? 

CX-5 jest też pierwszym modelem produkcyjnym, w którym zastosowano nowy motyw projektowy - "KODO - Dusza Ruchu" - po raz pierwszy pokazany w samochodzie koncepcyjnym mazda shinari a także wykorzystany w prototypie minagi.


Sprzedaż mazdy CX-5 rozpocznie się na początku 2012 r. Nowe auto jest częścią strategii odzyskiwania pozycji na najważniejszych rynkach - japoński producent przy pomocy CX-5 i technologii Skyactiv chce wrócić na najwyższe obroty po stratach jakie wyrządziło tsunami. W Polsce samochód pojawi się na przełomie kwietnia i maja przyszłego roku.

Poza tym na stoisku Mazdy oprócz CX-5 jest prezentowana Mazda3 w wersji po faceliftingu. Auto ma bardziej wyostrzone zmysły - powinna dawać więcej frajdy z jazdy. Odświeżona trójka to także zmiany w wykończeniu wnętrza i stylizacji zewnętrznej.