Oto jest nowy fiat panda! Samochód jest największa gwiazdą Fiata w czasie trwającego właśnie salonu samochodowego we Frankfurcie. Włoski koncern chwali się tu już trzecią generacją samochodu, który przez 31 lat obecności na rynku pojawił się w garażach 6,5 miliona kierowców... 

Nowy model urósł wzdłuż, wszerz i wzwyż - ma nadwozie o długości 365 cm (plus 11 cm w porównaniu do poprzednika), szerokości 164 cm (plus 5 cm) i wysokości 155 cm (plus 1 cm).

Zdaniem konstruktorów przedstawione auto swobodnie pomieści pięć osób i oferuje jeden z największych bagażników w segmencie. Wnętrze na pierwszy dotyk sprawia wrażenie solidnego - ukształtowanie deski ze szczyptą retro może się podobać. My zdecydowanie wolimy połączenie jasnych kolorów - w końcu to ma być wesołe auto :)

Kiedy w Polsce?


Moc? Początkowo nowa generacja pandy będzie oferowana z napędem na koła przednie - model 4x4 dołączy do oferty nieco później. Do wyboru przewidziano cztery jednostki napędowe - 0.9 TwinAir Turbo 85 KM ("International Engine of the Year", czyli najlepszy silnik 2011 roku), 0.9 TwinAir 65 KM, 1.2/69 KM oraz 1.3 Multijet II generacji o mocy 75 KM. Jednostki TwinAir będzie można zażyczyć sobie w połączeniu z dwusprzęgłową zautomatyzowaną skrzynię biegów Dualogic.

Dostępne też będą dwupaliwowe wersje silników - 0.9 TwinAir Turbo Natural Power o mocy 80 KM (benzyna/metan) i 1.2 EasyPower (benzyna/LPG) osiągający 69 KM. 

Producent przewiduje trzy wersje wyposażenia, dziesięć kolorów nadwozia, cztery wersje wykończenia wnętrza, dwa rodzaje kołpaków na koła, lub felgi aluminiowe w rozmiarach 14 cali i 15 cali. W sumie auto będzie można dostosować do indywidualnych upodobań w ponad 600 kombinacjach. 


Seryjnie o bezpieczeństwo postarają się 4 poduszki powietrzne (przednie i kurtyny boczne), ABS z systemem wspomagania hamowania BAS (Brake Assist System), przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami, system do montażu fotelików dziecięcych Isofix, antyurazowe zagłówki przednich foteli, zagłówki tylne i światła do jazdy dziennej. 

Z bajerów na liście wyposażenia dostaniemy miedzy innymi system nawigacyjno-rozrywkowy "Blue&Me TomTom LIVE" (pozwala na podłączenie telefonu komórkowego i zewnętrznych źródeł muzyki). 

W pierwszym roku sprzedaży przewidziano także wprowadzenie nowego systemu automatycznego hamowania, który potrafi zatrzymać samochód jadący z prędkością 30 km/h jeżeli czujniki wykryją nagle pojawiającą się przeszkodę.
Pierwsze egzemplarze zjadą z taśm produkcyjnych już pod koniec 2011 roku. Na potrzeby produkcji nowej pandy uruchomiono nową linię produkcyjną w zakładzie "Giambattista Vico" w Pomigliano D’Arco niedaleko Neapolu. W Polsce sprzedaż nowego wcielenie małego fiata rozpocznie się ok. lutego 2012 roku.


Za ile? "Cennik opublikujemy w grudniu 2011 roku. Nowa panda kontynuuje dobrą passę lidera rynku, którą zdobyła dzięki korzystnemu stosunkowi jakości i oferowanego wyposażenia do atrakcyjnej ceny." - powiedział dziennikowi.pl we Frankfurcie Bogusław Cieślar, szef biura prasowego Fiat Auto Poland.

Początek produkcji trzeciej generacji pandy nie oznacza końca wytwarzania jej poprzednika w Tychach - znana wszystkim panda będzie produkowana w Polsce przynajmniej do 2013 roku. Dlaczego? Cieślar podkreśla, że ten model wciąż cieszy się wielkim powodzeniem na rynku. Przypominamy, że produkcję drugiej generacji pandy uruchomiono w 2003 roku - po ośmiu latach w lipcu 2011 roku z linii produkcyjnej zjechał dwumilionowy egzemplarz.