Pojazdy te są własnymi, prototypowymi konstrukcjami firmy dzięki czemu przedsiębiorstwo należy do najbardziej doświadczonych producentów pojazdów specjalistycznych, które każdego dnia pracują w wielu częściach świata w różnorodnych strukturach, takich jak: straż pożarna, służba zdrowia, policja, wojsko.

Jedną z najnowszych i najbardziej złożonych konstrukcji jest KWZT-1 - Kołowy Wóz Zabezpieczenia Technicznego. Jego zadaniem jest holowanie, ewakuowanie i doraźne naprawy pojazdów wojskowych w każdych warunkach (także bojowych) terenowych i klimatycznych.

Specjalistyczne technologie

Olbrzymi zakres projektowo-produkcyjny przedsiębiorstwa POJAZDY SPECJALISTYCZNE ZBIGNIEW SZCZĘŚNIAK Sp. z o.o. osiągnięto w wyniku połączenia najnowocześniejszych technologii i badań, przeprowadzanych przy współpracy z renomowanymi placówkami naukowymi. Dodając do tego doświadczenie wyspecjalizowanej kadry przedsiębiorstwa powstały solidne podstawy do konstruowania m.in.: samochodów ratowniczo-gaśniczych, dowodzenia i łączności dla straży pożarnej, ratownictwa wodnego, chemicznego, technicznego i wysokościowego oraz samochodów wsparcia logistycznego, pojazdów specjalnych dla policji, straży granicznej, służby więziennej, a nawet straży leśnej, wojska, pogotowia gazowego i służb medycznych.

Bogaty potencjał firmy, pozwala na wyposażanie produkowanych aut w wysokiej jakości części konstrukcyjne, takie jak.: maszty oświetleniowe, wysokociśnieniowe agregaty gaśnicze, autopompy pożarnicze, przyczepy pożarnicze, kontenery specjalistyczne. Wiele z tych rozwiązań jest unikalnych na skalę światową i jako wynalazki uzyskały patenty.

Biuro Konstrukcyjne i Badawczo-Rozwojowe firmy współpracuje z wieloma renomowanymi ośrodkami naukowymi. Należy tu wymienić Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej czy Wydział Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej. Powstałe we współpracy z tymi ośrodkami, jedyne w swoim rodzaju projekty, są współfinansowane przez Komitet Badań Naukowych przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.


POJAZDY SPECJALISTYCZNE ZBIGNIEW SZCZĘŚNIAK Sp. z o.o. była pierwszą w Polsce w tej branży firmą, która wdrożyła System Zarządzania Jakością ISO 9001:2000. Dziś dysponuje ona także m.in. Systemem AQAP 2110:2006 (dla dostawców NATO), Certyfikatem NCAGE (dla Podmiotu Gospodarki Narodowej NATO) oraz atestami i certyfikatami, niezbędnymi na rynkach zagranicznych (m.in.: Litwa, Ukraina, Białoruś, Rosja, Francja, Algieria, Niemcy). Przedsiębiorstwo posiada również licencję MON w zakresie produkcji i serwisu pojazdów przeznaczonych do celów specjalnych.

Techniczne wsparcie wojska

Podstawą do skonstruowania Kołowego Wozu Zabezpieczenia Technicznego (KWZT-1) jest podwozie ciężarówki Tatra 8x8. W podwoziu tym zostało zmodyfikowane zawieszenie powietrzno-mechaniczne co pozwala na przenoszenie obciążeń nieosiągalnych dla ciężarówek tego typu. W rozwiązaniu tym zastosowano unikalne terenowe opony, które po ich ewentualnym przestrzeleniu umożliwiają dalszą jazdę, dzięki zastosowanemu centralnemu systemowi pompowania wszystkich 12 kół. System ten działa także w czasie jazdy holownika.

Obniżona, 3-osobowa kabina (ułatwia transport kolejowy i lotniczy) o wysokim stopniu odporności (opancerzenie do poziomu 2 wg STANAG 4569, gwarantuje przeżycie załodze w przypadku eksplozji ładunku o masie 6 kg bezpośrednio pod nogami kierowcy). Imponujące jest również wspomagające wyposażenie pojazdu. Jest nim: żuraw o udźwigu 12 ton i 4-metrowym wysięgu (prototypowa konstrukcja jest jedynym tej klasy żurawiem, który można przetransportować samolotem), lemiesz o masie 1 tony i tylne podpory, które unieruchamiają pojazd podczas pracy i umożliwiają podnoszenie jego tyłu. Sterowanie tymi elementami odbywa się zdalnie z przenośnego, bezprzewodowego pulpitu. Pojazd posiada również specjalny agregat uruchamiany w przypadku awarii silnika głównego.

Napęd, obok zawieszenia, jest jednym z dwóch kluczowym elementów w tej konstrukcji. Jednostką napędową jest 6-cylindrowy, elektronicznie sterowany silnik z turbodoładowaniem o mocy 420 KM i 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Pojazd dzięki zamontowanemu 570-litrowemu zbiornikowi paliwa może pokonać dystans 1 tys. km, a w sprzyjających warunkach terenowych osiągnąć maksymalną prędkość 110 km/h.

Niski środek ciężkości, w połączeniu z niezależnym zawieszeniem oraz wyposażenie pojazdu w 2 wciągarki ze 100-metrowymi linami o sile 30 ton, pozwala na pokonywanie trudnych przeszkód w każdych warunkach atmosferycznych, klimatycznych (od -30 do +50?C) i terenowych (40-stopniowe wzniesienia i przechylenia boczne oraz przeszkody o głębokości 1,2 m).

Dzięki tak nowatorskiej konstrukcji pojazd ten jest przeznaczony do serwisowania i ewentualnego odholowywania uszkodzonych pojazdów bojowych na nowoczesnym polu walki.

KWZT-1 swoją premierę miał na ubiegłorocznych targach zbrojeniowych w Paryżu, na które jako jedyny pojazd dojechał aż z Bielska-Białej na własnych kołach. W ub. roku pojazd otrzymał też branżową nagrodę "DEFENDER" na 18. Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach.