Specjaliści z Euro NCAP ogłosili najnowsze wyniki testów zderzeniowych. Tym razem pod młotek trafiło dziesięć samochodów - audi A6, BMW X3, chevrolet aveo, chevrolet orlando, citroën DS5, hyundai i40, opel ampera, VW golf kabriolet and jetta. Wszystkie te auta wyszły z katastrofy obronną ręką - zdobyły najwyższą możliwą notę, czyli 5 gwiazdek. Najmniejsza w tej turze testów kia picanto dostała 4 gwiazdki do szczęścia zabrakło seryjnego ESP.

Jeśli chodzi o ochronę dorosłych najlepiej wypadły volkswagen golf kabrio (96 proc. na 100 proc.) oraz chevrolet aveo i orlando (oba chevy po 95 proc.). W raporcie Euro NCAP spece od bezpieczeństwa przypomnieli fakt, że Chevrolet w 2006 r. trafił na czołówki gazet, kiedy aveo po teście zderzeniowym otrzymał ledwie jedną gwiazdkę (druga przekreślona). Minęło sześć lat i inżynierowie Chevroleta odrobili lekcję. Oto nowy chevrolet aveo otrzymuje najwyższy, pięciogwiazdkowy wynik. Rodzinny van orlando również uzyskał najwyższą ocenę Euro NCAP, zdobywając 80 ze 100 punktów.

http://www.youtube.com/watch?v=OHyKcSGoVwY

Według Euro NCAP, chevrolet aveo hatchback zdobył 85 punktów na 100 możliwych, co plasuje go wśród najlepszych samochodów w tym segmencie. W obszarach zabezpieczeń pasażerów dorosłych i dzieci nowy miejski aveo uzyskał odpowiednio 95 i 87 procent maksymalnego wyniku. Chevrolet orlando również osiągnął wynik 95 procent pod względem zabezpieczeń pasażerów dorosłych i 79 procent punktów za ochronę przewożonych dzieci.

Zdaniem inżynierów NCAP najlepszą ochronę dzieci zapewniają chevrolet aveo (87 proc.), hyundai i40 (86 proc.) oraz dwa testowane volkswageny (86 proc.). Ludzie z NCAP opublikowali też film, który wymownie pokazuje co dzieje się z najmłodszymi pasażerami w trakcie wypadku samochodowego...

http://www.youtube.com/watch?v=LMan5FtKmGQ

Przy okazji testów zderzeniowych przedstawiciele organizacji Euro NCAP postanowili też przyznać inżynierom z Mazdy specjalną nagrodę...


Przy okazji testów zderzeniowych przedstawiciele organizacji Euro NCAP postanowili też przyznać inżynierom z Mazdy specjalną nagrodę Euro NCAP Advanced za opracowanie układu monitorowania tyłu pojazdu (RVM). 

Jak działa to urządzenie? System pomaga kierowcy unikać niebezpiecznych sytuacji czy wręcz kolizji z innymi samochodami podczas zmiany pasa ruchu. Dwa czujniki radarowe - po jednym z każdej strony tylnego zderzaka - prowadzą stały pomiar odległości od otaczających pojazdów i ich względnej prędkości.

http://www.youtube.com/watch?v=md9E0ESYukE

Przy prędkości powyżej 60 km/h układ monitorowania tyłu pojazdu ostrzega kierowcę świetlnym wskaźnikiem zbliżeniowym umieszczonym w lusterku zewnętrznym po stronie, po której w martwym polu znajduje się inny pojazd lub inny pojazd wjedzie tam w ciągu 5 sekund z odległości sięgającej nawet 50 m. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz po stronie nadjeżdżającego pojazdu, wskaźnik zbliżeniowy zacznie szybko migać. Rozlegnie się również sygnał dźwiękowy, ostrzegający kierowcę przed zmianą pasa. System jest tak zaprojektowany, aby działał praktycznie w dowolnych warunkach pogodowych i wykrywał wszelkie rodzaje pojazdów, w tym motocykle.

Statystycznie, niemal 5 proc. wszystkich wypadków to kolizje pojazdów zmierzających w tym samym kierunku, z tego niemal 80 proc. powodowanych jest podczas zmiany pasa ruchu. Zdaniem inżynierów Mazdy uwzględniając specyfikację systemu, opracowany przez nich układ monitorowania tyłu pojazdu może pomóc uniknąć ponad połowy tych wypadków.

Zobacz szczegółowe wyniki testów zderzeniowych...


Audi A6
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 41%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%

BMW X3
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 53%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%

Chevrolet aveo
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 54%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 93%

Chevrolet orlando
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 79%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 49%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%

Citroen DS5
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 89%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 40%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 97%

Hyundai i40
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 92%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 43%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%

Kia Picanto
- ocena łączna: 4 gwiazdki
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 86%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 47%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 43%

Opel Ampera
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 78%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 41%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%

Volkswagen Golf Cabrio
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 53%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%

Volkswagen Jetta
- ocena łączna: 5 gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 56%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%