Budowa odcinka Trasy Słowackiego (określanego jako III zadanie) od Al. gen. J. Hallera do Węzła Marynarki Polskiej ma się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu. Cała Trasa połączy Port Lotniczy z Portem Morskim oraz prowadzi w kierunku stadionu PGE Arena, na którym rozgrywane będą mecze EURO 2012.

Reklama

Będzie to droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu. Na tym odcinku powstanie wiadukt drogowy o dł. 262 metrów o najdłuższym w Trójmieście przęśle (120 m. długości). W ramach zadania pod trasą powstanie tunel dla pieszych prowadzący do Stadionu Piłkarskiego PGE Arena. Powstaną też m.in. ścieżki rowerowe (1,8 km), ciągi pieszo-rowerowe (870m) i chodniki (2,5 km).

Budowa tego odcinka trasy nie zostanie zakończona na EURO 2012. Do mistrzostw ma być gotowa jedna jezdnia.

Prezydent Paweł Adamowicz uważa, że może to mieć wymiar marketingowy. Jest przekonany, że "goście w czasie mistrzostw Europy w piłce nożnej zobaczą Gdańsk jako miasto dynamiczne, w budowie czyli takie, które jest w rozwoju".

Reklama

Trasa Słowackiego połączy porty, lotniczy i morski dopiero po zbudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą o dł. 1380 metrów. Ta inwestycja rozpocznie się jednak z opóźnieniem. Od wyników przetargu, który wygrało konsorcjum Hydrobudowy SA i którego oferta wyniosła 885,6 mln zł, odwołało się konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction. Zaproponowało ono budowę tunelu za 1,16 mld zł i była to pod względem wartości kolejna oferta, po zwycięskiej.

Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie i nakazała zamawiającemu, czyli miejskiej spółce, Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK) powtórzyć ocenę zwycięskiej oferty.

Prezes GIK, Ryszard Trykosko poinformował w czwartek dziennikarzy, że w piątek mija termin złożenia wyjaśnień przez Hydrobudowę SA.

Reklama

Wcześniej planowano jednoczesne rozpoczęcie realizacji III zadania Trasy Słowackiego i tunelu. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą ma trwać 3 lata. Ma to być pierwszy tunel drogowy w kraju drążony pod rzeką. W swym najniższym miejscu tunel znajdzie się prawie 35 metrów pod lustrem Martwej Wisły.

Budowa finansowana jest z funduszy unijnych i budżetu Gdańska.