W dyrektywie opisano procedury, których stosowanie ma zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej - chodzi zarówno o drogi znajdujące się na etapie projektu, jak i budowy lub użytkowania. W Polsce do transeuropejskiej sieci drogowej należy sieć o długości ok. 4,8 tys. km, którą zarządzają generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad oraz prezydenci miast na prawach powiatu.

Reklama

Dyrektywa zakłada, że państwa członkowskie wdrożą dyrektywę najpóźniej do 19 grudnia 2010 r. W marcu br. media informowały, że Polska może stracić nawet 46 mld zł unijnego dofinansowania na budowę dróg, bo nie wprowadziła tej dyrektywy. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówił, że nie ma takiego zagrożenia, a generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad stosuje w praktyce zapisy dyrektywy, choć formalnie nie została ona wdrożona.

Grabarczyk pytany, dlaczego dyrektywa nie została jeszcze wdrożona, powiedział, że wymaga to zmiany sześciu ustaw, a wiele z tych zmian wymaga licznych uzgodnień. Wyraził nadzieję, że wszystkie niezbędne zmiany przejdą całą drogę ustawodawczą jeszcze w tym roku.

Projekt nowelizacji tych sześciu ustaw przyjęła we wtorek Rada Ministrów. Jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu, wprowadzone do polskiego prawa mechanizmy zarządzania bezpieczeństwem dróg, w tym audytu i kontroli zapewnią szybszą likwidację miejsc niebezpiecznych na drogach i poprawią skuteczność działania służb drogowych. "Szybciej i skutecznej będą usuwane błędy projektowe sieci drogowej oraz błędy w organizacji ruchu. W efekcie powinno być mniej wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych takich zdarzeń" - napisano w komunikacie CIR.

Reklama

Projektowana nowelizacja wprowadza do ustawy o drogach publicznych dwa nowe rozdziały: "Zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej" i "Audytorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego".

"W pierwszym rozdziale wskazano, że zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej ma polegać na przeprowadzeniu: oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego; audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego; klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków; klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej" - poinformował CIR. Audyty wskazujące nieprawidłowości, które mogłyby przyczynić się do niebezpieczeństwa na drodze, powinny być przeprowadzane na wszystkich drogach sieci transeuropejskiej.

Drugi rozdział reguluje status audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, określa wymagania wobec niego. "Jednocześnie zarządcy dróg, mający w swoich kompetencjach drogi należące do sieci transeuropejskiej, będą mieli obowiązek przeprowadzania okresowych kontroli ich stanu, drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego" - poinformował CIR.

Ponadto zgodnie z nowelą, przed budową albo przebudową drogi będzie przeprowadzany audyt bezpieczeństwa. Natomiast policja będzie miała sporządzać sprawozdanie z każdego wypadku drogowego, w którym były ofiary śmiertelne i który wydarzył się w transeuropejskiej sieci drogowej. Sprawozdania za każdy rok ma przekazywać do 31 marca następnego roku Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.