Powstający nowy odcinek obwodnicy ma niewiele ponad dwa kilometry. W ramach tego samego projektu - dzięki oszczędnościom - rozbudowany jest również z jednego do dwóch pasów w każdą stronę niespełna dwukilometrowy odcinek drogi nr 88 w stronę Gliwic. Zostanie on połączony z obwodnicą bezkolizyjnie tunelem.

Reklama

Szczegółom tej trwającej od października ub. roku inwestycji poświęcono w czwartek konferencję prasową na placu budowy. Cała bytomska obwodnica będzie częścią północnej obwodnicy aglomeracji, o kluczowym znaczeniu dla tej części regionu. Ułatwi przede wszystkim przejazd na osi miast: Będzin, Siemianowice Śląskie, Bytom, Zabrze i Gliwice.

Głównym wąskim gardłem tego kierunku było dotąd centrum Bytomia, gdzie krzyżują się drogi krajowe nr 11, 79 i 88 i 94. Koncepcję obwodnicy - wytyczonej na osi wschód-zachód na północ od centrum miasta - zaczęto realizować w latach 90-tych ub. wieku. Jako jej część wykorzystano istniejącą już ul. Podmiejską w Piekarach Śląskich od drogi nr 911 do ul. Nałkowskiej w Radzionkowie. W 2000 r. fragment ten połączono z ul. Strzelców Bytomskich w Bytomiu pierwszym 1,5-kilometrowym odcinkiem obwodnicy zbudowanym za 19 mln zł.

Drugi etap budowy trasy zakończył się w 2008 r. Za 96 mln zł z udziałem środków unijnych powstał ponaddwukilometrowy odcinek do ul. Celnej - z wiaduktem nad ul. Strzelców Bytomskich (droga nr 11) i tunelem pod magistralą kolejową Katowice-Gdynia. Teraz obwodnica zostanie doprowadzona do skrzyżowania ul. Miechowickiej, Frenzla i Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego, czyli drogi nr 88.

Reklama

Istniejącą część obwodnicy połączy z tym ważnym skrzyżowaniem jednojezdniowa droga po jednym pasie ruchu w każdą stronę - taka, jak na zbudowanych już odcinkach. Bezkolizyjny przejazd z obwodnicy do drogi nr 88 na Gliwice umożliwi 80-metrowy tunel pod skrzyżowaniem.



Jak przekazał w czwartek reprezentujący Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu Michał Raszka, od poniedziałku w rejonie skrzyżowania i tunelu wprowadzony zostanie układ objazdów, który będzie funkcjonował w niezmienionym kształcie aż do końca prac. Do utrzymania ruchu posłużą gotowe już docelowe łącznice. Ruch nimi będzie odbywał się okrężnie - wokół samego skrzyżowania i powstającego pod nim tunelu.

Reklama

Po zakończeniu inwestycji przez skrzyżowanie będzie można przejechać bez zatrzymywania się tunelem; ruch na powierzchni w innych relacjach będzie - jak wcześniej - regulowany światłami.

Trzeci etap budowy bytomskiej obwodnicy, po oszacowaniu na ponad 118 mln zł, trzy lata temu zgłoszono do unijnego dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego. Samorząd regionu uznał ten projekt za kluczowy, przyznając mu 65,7 mln zł, a gdy okazało się, że ostateczny koszt jego realizacji będzie mniejszy o prawie 20 proc., nie zmniejszył dofinansowania.

Taka decyzja umożliwiła rozszerzenie przedsięwzięcia. Jako zadanie uzupełniające bytomski samorząd przygotował remont i rozbudowę istniejącego niespełna dwukilometrowego odcinka drogi nr 88 - od wylotu z planowanego tunelu obwodnicy do granicy z Zabrzem.

Przed kilkoma laty sąsiednie Zabrze wyremontowało swój odcinek tej trasy - na całej długości jednej szerokiej jezdni są tam po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Obecnie na granicy Bytomia droga ta zwęża się do jednego pasa w każdą stronę. Po modernizacji trasa będzie miała taki sam standard, jak w Zabrzu. Przebudowa Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego rozpocznie się w sierpniu i będzie prowadzona przy zachowaniu ruchu w obie strony.

Wykonawcą w systemie "projektuj i buduj" trzeciego etapu obwodnicy i modernizacji drogi nr 88 jest konsorcjum, na którego czele stoi Eurovia Polska. Zgodnie z aktualnym harmonogramem, prace budowlane na obu częściach inwestycji - zasadniczej i uzupełniającej - potrwają do czerwca 2012 r. Zakończenie odbiorów technicznych i oddanie do ruchu planowane jest na wrzesień.