Opel ujawnił mnóstwo zdjęcia astry GTC w wersji seryjnej. Mamy także nowy film :) i znamy silniki. Samochód powstał na bazie prototypowego modelu astry GTC Paris, który był pokazany w 2010 roku na salonie samochodowym w Paryżu.

Projektanci twierdzą, że trzydrzwiowa astra GTC nie ma żadnego wspólnego z innymi członkami rodziny astry elementu zewnętrznego, z wyjątkiem obudowy zewnętrznego lusterka wstecznego i anteny. Sześć z pośród siedmiu od 17 do 20-calowych projektów kół w ofercie to także cecha posiadana wyłącznie przez GTC. W dynamicznych kształtach udało się zmieścić całkiem przyzwoity bagażnik - kufer mieści od 370 do 1235 l - to zdaniem inżynierów Opla o 200 l więcej niż konkurencja.

>>>Opel astra GTC - zobacz wideo

GTC została zawieszona niżej o 15 mm w porównaniu do zwykłej astry. Z powodu rozszerzonych tylnych wahaczy, rozstaw osi zwiększył się o 10 mm, z 2685 do 2695 mm. Oba rozstawy kół są szersze, 1584 mm (+40 mm) z przodu i 1588 mm (+30 mm) z tyłu. 


Jednak najważniejsza zmiana jest niewidoczna gołym okiem. Wszystkie wersje astry GTC bez względu na zespół mają dodatkową cechę, normalnie dostępną jedynie w samochodach sportowych z wysokiej półki - przednie zawieszenie z kolumnami HiPerStrut. W porównaniu ze standardowym zawieszeniem McPherson w modelu astry, HiPerStrut ma zmniejszony kąt pochylenia sworznia zwrotnicy i offset oraz krótszy promień zataczania. Zdaniem inżynierów poprawia to prowadzenie i przyczepność kół, na zakrętach samochód ma prowadzić się dosłownie jak po sznurku. Twórcy twierdzą, że HiPerStut redukuje znoszenie opon, co pozwala na umieszczenie w nadwoziu kół o większej średnicy. 

Na początek producent oferuje cztery silniki, ale obiecuj, że wkrótce pojawią się wersje sportowe. Astra GTC może zostać zamówiona z jedną jednostką Diesla lub trzema jednostkami benzynowymi do wyboru.


Unowocześniony silnik 2.0 CDTI common-rail o mocy zwiększonej do 165 KM jest wyposażony w filtr cząsteczek stałych DPF i sześciobiegową manualną skrzynię biegów i systemem Start/Stop. Jednostka produkuje nawet do 380 Nm momentu obrotowego dzięki funkcji overboost i pozwala Astrze GTC na osiągnięcie prędkości 100 km/h w 8,9 s. Prędkość maksymalna to 210 km/h. Producent chwali się, że średnie zużycie paliwa nie przekracza 4,9 l oleju napędowego na 100 km, a emisja CO2 wynosi 129 g/km. Podobno po zatankowaniu do pełna 56 litrowego zbiornika paliwa astra GTC 2.0 CDTI może pokonać ponad 1100 km. 

Start/Stop to także standardowa opcja w dwóch turbosprężanych silnikach benzynowych 1.4 o mocy 120 KM i 140 KM. Obie jednostki są wyposażone w sześciobiegowe manualne skrzynie biegów, dostarczają moment obrotowy 200 Nm i wymagają 5.9 l paliwa na 100 km (139 g/km CO2). Oferta benzynowa jest obecnie powiększona o silnik 1.6 turbo, o mocy 180 KM z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, którego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h.


Astra GTC została zaprojektowana i opracowana w Międzynarodowym Centrum Rozwoju Technicznego Opla w Rüsselsheim a będzie wytwarzana w Gliwicach w Polsce.

Auto z jedną z czterech jednostek napędowych i oferowane w dwóch poziomach wyposażenia, w Niemczech można już zamawiać. Ceny: od 21 750 euro (Astra GTC Enjoy 1.4 Turbo/120 KM - ok. 87 tys. zł)) do 27 855 euro (Astra GTC Sport 2.0 CDTI/165 KM - ok. 111 tys. zł).

W Polsce ceny poznamy na przełomie czerwca i lipca i od momentu ich ogłoszenia będzie możliwość zamawiania astry GTC na naszym rynku.

Astra GTC będzie miała swoją światową premierę podczas wystawy we Frankfurcie nad Menem (15-25 września 2011 roku) - wtedy też producent opublikuję szerszą tabelę silników. Jednak już teraz wiemy, że na najbardziej sportowe wersje, w tym OPC, poczekamy do 2012 roku.