Ogółem od początku roku do końca maja zarejestrowano 113 tys. 165 nowych samochodów osobowych, o 4,88 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Nadal liderem polskiego rynku jest Skoda, która w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku sprzedała 13 tys. 506 samochodów, o 4,16 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Udział Skody w polskim rynku wyniósł 11,88 proc.

Reklama

Na pozycji wicelidera znalazł się Opel. Niemiecki producent sprzedał i zarejestrował od początku roku 9320 aut - o 2,49 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku, a jego udział w rynku sięgnął 8,22 proc.

Na trzecim miejscu jest Toyota - 8737 sprzedanych aut (spadek o 12,51 proc., udział w rynku 7,71 proc.), a dalej w kolejności: Ford - 7999 samochodów (spadek 8,51 proc., udział w rynku 7,06 proc.), Fiat 7860 aut (spadek o 15,97 proc., udział w rynku 6,93 proc.).

Reklama

Jak informują Samar dilerzy samochodowi, sprzedaż aut osobowych dla klientów indywidualnych jest poniżej oczekiwań i zakładanych prognoz. Ruch w salonach samochodowych, zwykle o tej porze roku spory, zamiera. Niewielu klientów odwiedza salony, jeszcze mniej decyduje się na zakup samochodu. Zmienia się struktura zakupów flotowych. O ile w ubiegłym roku sprzedaż napędzały samochody "z kratką", o tyle obecnie wzrastają flotowe zakupy "zwykłych" samochodów osobowych, dokonywane przez duże firmy. Następuje naturalna wymiana parku aut 3-4-letnich na nowe.

Natomiast sprowadzamy coraz mniej aut używanych. W maju zarejestrowano 58 tys. 148 takich samochodów osobowych, o 1,17 proc. mniej niż w kwietniu i o 9,74 proc. mniej niż w maju 2010 roku.

Od początku roku zarejestrowano już 267 tys. 437 samochodów osobowych z prywatnego importu, czyli o 7,65 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Reklama

Wśród sprowadzonych w tym roku aut najwięcej jest w wieku powyżej 10 lat (47,39 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski). Auta w wieku od 4 do 10 lat stanowiły 44,16 proc. importu, natomiast samochody najmłodsze, w wieku do 4 lat, zaledwie 8,45 proc. importu.

W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen, przed Oplem, Renault, Fordem, Audi, Peugeotem, Seatem, BMW i Toyotą.