Pierwszą dziesiątkę stanowią klasyczne samochody dostawcze. Na czele stawki jest Fiat Ducato z prawie 9-proc. udziałem w rynku. Kolejne pozycje to Renault Master, Citroen Berlingo oraz Ford Transit. W pierwszych dwóch miesiącach tego roku sprzedano w naszym kraju 561 egzemplarzy Fiata Ducato, 446 Renault Mastera, 435 Citroena Berlingo, 364 Forda Transi-ta; 300 Peugeota Boxera, 299 Mercedesa Sprintera, 252 Renault Kangoo, 238 Citreona Jumpera oraz 206 Iveco Daily.

Reklama

Patrząc na poszczególne segmenty rynku, zauważymy spadki w kategoriach SUV z homologacją ciężarową oraz samochodów z kratką – odpowiednio o 82 oraz 70 proc., natomiast wzrosty w klasycznych segmentach samochodów dostawczych – o 22 proc. w przypadku samochodów dostawczych średniej wielkości (14 proc. wzrostu rok do roku) oraz pikapów (22 proc. wzrostu).

Osobowa alternatywa

Modele, które w pierwszych miesiącach tego roku odnotowały największe wzrosty, to klasyczne samochody użytkowe, takie jak Renault Kangoo, Peugeot Boxer, Fiat Ducato oraz Ford Transit i reprezentant segmentu pikap Ford Ranger. Tracą ubiegłoroczni zwycięzcy rankingów sprzedaży – samochody dostawcze w karoseriach pojazdów osobowych – Skody: Octavia i Fabia, Ford Focus oraz Kia Cee’d.

Reklama

Należy się spodziewać, że pikapy w tym roku będą cieszyć się dużym zainteresowaniem nabywców, ponieważ ten segment pojazdów w przepisach podatkowych jest traktowany jako samochody ciężarowe, natomiast przez klientów z uwagi na dość luksusowe wyposażenie jako interesująca cenowo alternatywa dla klasycznych osobówek, od których przedsiębiorca może dokonać bardzo ograniczonych odliczeń.



Importerzy bardzo liczą na ten segment, upatrując w pikapach największe potencjały wzrostowe – a oferta jest dość szeroka. W pierwszych miesiącach tego roku największym wzięciem cieszył się Ford Ranger (do końca lutego sprzedano 97 samochodów, co dało 24,6 proc. udziału w rynku). Ranger wyprzedził Nissana Navarę (81 sztuk – 20,5 proc. udziału w rynku) oraz Mitsubishi L200 (75 – 19 proc.).

Reklama

W pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych marek i modeli znajdują się ponadto: Isuzu D-Maz (46 sztuk), Nissan NP300 (35), Toyota Hilux (30), Dacia Logan pikap (16) oraz Kia K2900 (7), Tata Xenon (4) oraz Volkswagen Amarok (2).

Nie tylko cena

Jakimi więc kryteriami powinien kierować się przedsiębiorca, dokonując wyboru samochodu dostawczego? Poza podstawowym kryterium, jakim są walory użytkowe poszczególnych modeli i wersji, pamiętać należy, że cena i ewentualne promocje to tylko niektóre i chyba jednak nie najważniejsze kryteria wyboru.

Istotny jest przecież koszt całkowity, jaki właściciel ponosi w ciągu całego okresu użytkowania pojazdu. Pamiętać więc należy o kosztach paliwa i materiałów eksploatacyjnych obsługi i przeglądów gwarancyjnych, długości gwarancji udzielanej na pojazd, a także kosztach związanych z finansowaniem zakupu (leasingu lub kredytu) oraz stawkach ubezpieczeniowych.